България стабилна и спокойна туристическа дестинация, за което говорят положителните резултати през последните години. По отношение на споделената икономика обаче, която вече е факт в Западна Европа, страната трябва да е адаптивна чрез регулациите си към нея, а не да я ограничава. Това каза на пресконференция в БТА Антон Пенев от Travel Academy, който участва в представянето на резултати от проучването на Академията за маркетинговото позиционирането на българските хотели.
Един от изводите от проучването между 425 произволно избрани места за настаняване от различен тип и местоположение в България е, че има маркетингова изостаналост сред хотелиерите, които очакват материално-техническата база сама да привлича туристи, отбеляза Димо Желев от Travel Academy и допълни, че това се отнася както за големите, така и за по-малките туристически обекти. Хотелиерите не обръщат достатъчно внимание на новите очаквания на туристите от така нареченото милениум поколение да комуникират през новите технологии.
Според данни от изследването 85% от хотелите от всички категории нямат никакъв вариант за виртуална разходка, нещо което става доста желано от потребителите, а и показва, че вече свършва времето, в което с дребни търговски трикове, можеше да се привличат клиенти, коментираха от Академията. За сравнение в хотелите от страните от Западна Европа този процент е между 20 и 25 на сто. Международни изследвания показват, че около два пъти е по-голяма вероятността за интерес за резервация на стая, ако хотелът предлага панорамна разходка.
Израз на забавеното навлизане в крачка с хода на модерното време е и отсъствието на мобилна версия на сайта на хотелите, като според проучването такъв проблем имат около 47% от хотелите. Отново според международни изследвания, около 40% от потребителите биха напуснали сайт на хотел, ако нямат мобилна версия и всичко това на фона на 2300 процента ръст в света на резервации през мобилен телефон за периода 2011 - 2017 г. с тенденция до 2020 г. резервациите през мобилни телефони да доминират над тези през компютрите.
Проблем за хотелите от по-ниските категории три и две звезди е липсата на сайт, показва проучването, според което 30 на сто от изследваните обекти нямат такъв или ако имат, то информацията не е актуална. Донякъде причина за това е подценяването на индивидуалните туристи за сметка на организираните и предаването "на властта" от хотелиерите на туроператорите и резервационните системи, коментираха авторите на проучването. В чужбина 76% от резервациите се правят през агенции и сайтове, като от този дял половината от потребителите посещават и сайта на хотелите. Авторите на изследването изтъкват, че най-нерентабилно за хотела е да се откаже от сайта си в ползва на големите резервационни системи.
Друг открит дефицит в българските хотели е свързан с липсата на обявени цени на сайтовете им. Такъв проблем е установен при 22% от анализираните места за настаняване, а световните тенденции показват, че 73% от потребителите не биха потърсили контакт на сайта на хотела, ако там няма цени. Ако няма цена на сайта на хотела, се губят около три четвърти от потребителите, а една трета от потенциалните клиенти, биха напуснали сайта, ако не могат дали разберат дали в момента има наличност на стаи или не.
При 75 на сто от изследваните хотели се оказва, че не е ясно определено обявените цени за какъв сезон или година се отнасят. Често хотели не искат да си показват цените, а са ги "предали" на резервационен сайт или туроператор, коментираха от Академията. Това е направено с цел по-лесна поддръжка на сайта на хотела, но може да е причина 58 на сто от потребителите да го напуснат, а 68 на сто да потърсят друг вариант за резервация. Като цяло експертите предупреждават, че невалидните цени са най-лесният начин за отблъскване потребителите от сайта на хотела.
Извън виртуалните проблеми на някои от българските хотели, от Академията очакват и тази година запазване на нивата от предходната, която беше най-успешна за туристическия бранш. И това лято водещите пазари се запазват - Германия, Румъния и Русия. Сред пазарите с ръстове в записванията са Великобритания, Украйна, връщат се и полските туристи. Българите основно търсят системата "ол инклузив", особено в морските курорти, където предлагането вече е ориентирано към този продукт.
От Академията обявиха новия си проект, който започва на 15 септември в София и Пловдив - "Нощ на хотелите", като идеята е за около 50 лева еднократна такса през специален сайт за резервация да си изберем хотел от висока категория в двата града, където да отседнем за една нощувка със закуска. Организаторите обещават това да не просто нощувка, а и преживяване.