Тенденции в икономиката на споделяне
През 2017 г. 57% от европейските граждани са купували стоки и услуги онлайн, показва статистиката от проучване на Института по конкурентоспособност (I-Com), цитирана от президента му Стефано да Емполи. Но докато свързаността с интернет в Дания е 98%, в България е 18%, а в Румъния – 16%, посочи той и определи това като „голяма цифрова пропаст“.
При интернет банкирането ситуацията е подобна – 51% от потребителите в ЕС се възползват от иновативния модел, в Дания те са 90%, а в България – едва 5%.
Стефано да Емполи съветва при цифровизацията да се акцентира върху инвестициите при доставката на обществени цифрови услуги онлайн.
Онлайн платформи за спорове
„Търговците не искат да участват в алтернативното решаване на спорове и с това са длъжници на потребителите“, обяви Игнат Арсенов, директор за България на Европейската мрежа за потребителски центрове (ECC-Net).
Той предупреди хората да внимават при онлайн пазаруването, защото една трета от жалбите на потребителите са при тях, а една трета – при отменени полети.
За повече потребителско доверие
„Над 100 хиляди случаи има в ЕС, когато хората се съгласяват с условията в интернет и се предоверяват, когато се ползват личните им данни“, каза Арсенов, и заяви, че няма нужда от нови законови регулации, защото това е регламентирано в новото законодателство на ЕС.
Меелис Коск, съосновател на Big Data Scoring, коментира, че с достъпа до повече потребителски данни могат да се правят прогнози, а във финансовия свят това гарантира по-добри портфейли, което се отразява по-добре на управлението на финансите на домакинствата.
Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители“ обаче смята, че трябва по-добра защита на потребителите и повече инструменти, с които те да защитават правата си.
„Компаниите проучват данните на потребителите, но блокират източника, ако той иска да събере данни за тях“, разкри той и даде пример, при който асоциацията е започнала да проучва търговци за прилагането на промоции за „Черния петък“.