Късо съединение, пожар и недостатъчно добро поддържане на топлопреносната мрежа в Перник са причината градът да остава без парно заради аварии, установи проверка на Министерството на енергетиката.
На 7 март перничани загубиха търпение и излязоха на протест срещу нарушеното топлоподаване тази зима.
Според Министерството на енергетиката главната причина за прекъсванията на топлоподаването през последните седмици е възникналият на 19 февруари 2018 г. пожар заради късо съединение на кабел, който засяга и други силови кабели.
Централата минава от основното си гориво – въглища, към природен газ, при който съоръженията не могат да достигнат необходимата мощност. Поради това в периода 19-28 февруари 2018 г. топлофикацията е подавала топлинна енергия с понижени температурни параметри, като в някои периоди температурата на водата е била с около 10-20 ºC по-ниска от утвърдената по график.
Топлопреносната мрежа в Перник е с обща дължина 136 151 метра. През последните пет години топлофикационното дружество не е извършвало планова подмяна на амортизирани участъци на мрежата, установи проверката.
За този период са подменяни само отделни участъци за отстраняване на аварийни пробиви, чиято обща дължина е 2 747 м. През 2017 г. аварийните пробиви на топлопроводи от мрежата на Топлофикация-Перник“ АД са се увеличили с 30% спрямо предходната година.
През целия зимен период „Топлофикация Перник“ е поддържала достатъчен резерв от гориво, по-висок от нормативно определения. Резултатите от проверката, касаещи качеството на топлоподаването, ще бъдат предоставени на компетентния орган – Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
Междувременно председателят на КЕВР Иван Иванов съобщи пред журналисти, че по инициатива на регулатора в следващите дни предстои тристранна среща в Комисията с представители на община Перник и ръководството на топлофикацията за трайно решение на проблемите, които съпътстват работата на дружеството.
Иванов припомни, че изискванията на нормативната уредба предвиждат при прекъсването на топлоснабдяването за период над 48 часа потребителите да не заплащат стойността на недоставената през съответния период услуга.