IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Повечето софиянци считат мръсния въздух за сериозен проблем на столицата

Като основни източници на замърсяване хората сочат трафика, отоплението и горенето на боклуци

14:56 | 24.01.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Мнозинството от софиянците оценяват замърсяването на въздуха като един от най-сериозните проблеми на столицата през последните години и са готови да подкрепят широка палитра от мерки за неговото преодоляване, показват резултатите от проучване на агенция Алфа Рисърч.

Независимо от района, в който живеят, за 86% от анкетираните има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината. Като основни източници на замърсяване хората сочат автомобилния трафик (51%), отоплението на дърва и въглища (24%) и нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали (19%).

Макар и субективна,  оценката за основните замърсители възпроизвежда в значителна степен  реалните практики на жителите на града. Всяко второ домакинство в София - или приблизително 600 хил. души ползват автомобил практически ежедневно.

Значително по-нисък е делът на домакинствата, които се отопляват на дърва, въглища или пелети – 9%. Сред тях се открояват най-вече нискодоходни групи, поради което и готовността им да подменят отоплителната си система с по-екологична е сравнително ниска. 

Сред обсъжданите през последните седмици възможни решения на проблема, първите три мерки, които гражданите са склонни да подкрепят, са: ангажимента на Столична община за по-често миене на улиците (93%); осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване (92%); въвеждане на „зелен билет“ на цена от 1 лв. за целия ден за пътуване в градския транспорт (89%).

Силна е подкрепата и за безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт (87%). Одобрение за тези мерки изразяват представителите на всички социално-демографски слоеве, независимо от техния социален и материален статус.

По-поляризирано е отношението към рестриктивните потенциални решения. Така например, затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване се одобрява от 60%, но останалите 40% го отхвърлят.

Аналогично, 55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час. 45% са против. Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона  се посреща с още по-големи резерви и разделя хората в съотношение 50 : 50.

Аналогична е нагласата и на самите шофьори: най-голям дял от тях (74%) декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха. Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване.

Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1 лв. в дни на изострен проблем със замърсяването. Най-ниско (35%) е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването й.

Поредица от обсъждани цялостни инициативи за превенция и решаване на проблема със замърсяването получават висока обществена подкрепа. 81% е одобрението за извършването на проверки от КАТ на автомобилите в града, дали отговарят на екологичните норми и дали са технически изправни.

По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите: 43%  смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани.

69% одобряват инициативата за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата, като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра. 60% са позитивно настроени  и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове.

54% смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.

Наред с очакванията към общината столичани имат ясно разбиране и за необходимостта от собствения си принос  – 69% смятат, че ежедневното поведение на гражданите би допринесло за подобряване на състоянието на въздуха в София срещу 32% привърженици на тезата, че това е изцяло отговорност на общината.

Анализът на данните от проучването показва, че три фактора ще имат ключова роля за успешното решаване на проблема – мотивирането на гражданите към по-отговорно поведение, начинът на прилагане на предвидените мерки и реалният ефект, който ще бъде постигнат и установен със средствата на независим мониторинг, твърдят социолозите.

Проучването е осъществено в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столична община.

Припомняме, че замърсяването на въздуха засяга цялата страна и поради системните превишения на нормите за фини прахови частици във въздуха (ФПЧ) Европейската комисия предприе наказателна процедура срещу България. 
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:44 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още