Новата тол система ще засегне тежкотоварния трафик, транзитния, но основно вътрешния. Транспортните компании ще трябва да повишат своите приходи, за да компенсират новия разход, което ще се отрази на клиентите им, които пък от своя страна ще повишат цените за крайния потребител. Тази тенденция очерта пред Bloomberg TV Bulgaria д-р Веселин Грозданов от Клъстър „Зелен Транспорт“.
„При сегашната система, действаща у нас – физически винетни стикери, приходите за държавата от леките автомобили, които не представляват такава опасност за пътната настилка, превишават неколкократно тези от тежкотоварните (съотношението е 70 към 30), които фактически увреждат пътищата. Идеята на тол системата е да обърне тази пропорция“, посочи Грозданов.
Той обясни, че целта на въвеждането на тол системата е да се увеличат постъпленията в хазната от тежкотоварните автомобили са сметка на леките коли.
Д-р Грозданов припомни, че сега с винетните стикери се плаща за определено време, а не за изминати километри.
„От 370 млн. лева, които се платиха през 2017 г., приходите през 2019 г. трябва да станат 1 млрд. лева, без да се натоварват леките автомобили, а тежкотоварният трафик“, посочи икономистът.
По думите му въвеждането на тол системата не е решение на българската страна, а е общоевропейско изискване.
“ЕС не просто дава толеранс на някои страни да изградят подобно решение. Целта е тази единна тол система да служи за изграждането на единна транспортна система в ЕС, единен транспортен пазар“, убеден е Веселин Грозданов.
С колко ще се увеличи цената на транспорта за крайните потребители? Кои фактори ще окажат влияние върху по-високите цени, които ще калкулират превозвачите? Каква ще е промяната за потребителите на електронни винетки? Къде ще продължи изграждането на пътища в републиканската пътна мрежа? Вижте повече във видеото!