Министерството на регионалното развитие и благоустройството е възложило на Агенция „Пътна инфраструктура“ да изработи подробен устройствен план – парцеларен план на лот 3.2 на автомагистрала „Струма“ между Крупник и Кресна, съобщават от пътната агенция.
Заповедта включва изработването на проект на подробен устройствен план – парцеларен план за строителството на общо 24 км от лявото платно на магистралата в посока София, както и обходен път на град Кресна, който е част от дясното платно на магистралата в посока Кулата. Обходното трасе е с дължина около 5 км.
Това е най-тежкият участък от магистралата, чието изграждане критично закъснява. Това води до реален риск да се наложи България да връща европейското финансиране за цялата магистрала.
Кресненското дефиле е защитена зона, заради което има редица ограничения пред строителството в района. Още през 2001 г. Европейската комисия (ЕК) одобри два варианта за преминаване на магистралата в района – 15-км тунел, който България първоначално „прегърна“, а в последствие се отказа от идеята, и обход на дефилето от изток при Стара Кресна.
Сега властите предлагат да се запази съществуващия път пред дефилето, който ще бъде ремонтиран, но движението по него да е еднопосочно в посока Кулата. В посока към София се предвижда изграждането на ново трасе по въпросния източен обход. Около километър преди края на лот 3.2 двете отделни трасета се събират в едно общо с магистрален габарит с две платна с по две ленти за движение в посока.
Този вариант не се одобрява от природозащитници, които настояват за изцяло ново трасе на изток от дефилето. Този вариант обаче според държавата ще струва прекалено скъпо и ще отнеме повече време, отколкото България има да довърши магистралата. Висшият експертен екологичен съвет при Министерството на околната среда и водите вече одобри варианта с т.нар. „двойно преминаване“.
След приключване на процедурата според изискванията на Закона за устройството на територията проектът ще бъде внесен за разглеждане от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионална политика, посочват от пътната агенция.
Приблизителната стойност на целия участък в района на дефилето е около 1,2 млрд. лева, включително строителство, надзор, отчуждения и други разходи, посочват от ведомството.