Мораториумът върху новите иновативни лекарства е „абсолютен автогол, който е пробутан от експерти на правителството”. Това заяви по bTV бившият подуправител на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) Димитър Петров, който вчера бе освободен от поста по настояване на управителя на институцията проф. Камен Плочев.
Авторите на идеята за мораториума са шефката на лекарствената дирекция в Касата д-р Галя Кондева и зам.-министър Жени Начева, както и проф. Камен Плочев, който подписа тези неща и ги узакони, каза Петров.
По мои данни голяма част от депутатите не искаха да гласуват този мораториум, но тъй като това би било нещо като бламиране на новия министър, то мина, коментира той.
Що се отнася до новата комисия, която ще решава как ще се действа в конкретни случаи, той обясни, че е „нов потенциален автогол, който се бута на министъра и правителството и то от същите хора“. "Няма законово разписан механизъм, по който да се направи тази комисия, няма и пари в бюджета на здравното министерство. За да купува лекарства министерството, трябва да направи процедура по Закона за обществените поръчки, а знаете какви скандали ставаха, когато онколекарствата бяха в министерството, да не говорим за ваксините", посочи той.
Вече бившият подуправител напомни, че през лятото беше предложил серия от мерки, включително законодателни, за оптимизация на разходите, но всички те са спрени от Министерството на здравеопазването. Дори без тях събрахме около 70 млн. лв. от отстъпки повече от предвидените, т.е. може да бъдат освободени пари от други места, обясни Петров.
Пред БНТ Димитър Петров заяви, че други хора диктуват какво се случва в НЗОК. Той изрази притеснение какво се прави в момента по отношение на лекарствата и Националния рамков договор за догодина.
На въпрос защо Здравната каса не може да контролира разходите на болниците и за лекарства той каза, че има проблеми с обективни фактори, но има и субективни. По думите му нещата не са чак толкова трагични. Според него новите лекарства удължават живота, но и терапията, което е целта на лечението.
Третият проблем е с контрола и начина, по който се отпускат тези лекарства. Чисто административен контрол има своите граници, а медицински трудно се осъществява от Касата. Там няма лица, които да контролират ефективно по-високо квалифицирани от тях. Сред тях са полуавтоматизираните системи, които касаят освен преразход и въздействие върху паралелен експорт, каза Димитър Петров.