България бележи силно икономическо възстановяване, но основното предизвикателство пред управляващите е да превърнат това възстановяване в трайно и приобщаващо сближаване на доходите на хората към равнищата в по-богатите страни членки на Европейския съюз. Това пише в оценката на Международния валутен фонд след редовната му мисия в България.
Според фонда това ще изисква действия по много фронтове, най-вече от гледна точка на ефективността на обществените институции, реформите в образованието, здравеопазването и пазара на труда и допълнително заздравяване на финансовата стабилност.
Икономиката продължава да се представя с възходяща тенденция при растежа вече пет последователни години. Ръстът от 3,9% през 2016 г. вероятно ще се запази близък и през 2017 и 2018 г. Според фонда обаче макар че разширяването може да е по-силно от очакваното в краткосрочен план, съществуват много рискове, включително от волатилността на глобалните финансови пазари и геополитическите събития.
Фондът дава положителна оценка за фискалната стратегия, заложена в бюджета за 2018 г., и за прогнозите за ръста на БВП в краткосрочен план, макар да ги смята за амбициозни в по-дългосрочен. Прогнозите за приходите обаче са разумни, смята МВФ, с таргетиранего на дефицит от 1% от БВП за 2018 г. В случай че приходите се окажат по-добри, те могат да бъдат спестени, за да се избегне увеличаването на излишни фискални стимули.
Според фонда базирането на правила и по-ефективно управление е ключово, за да се подкрепи устойчиво и приобщаващо сближаване на доходите. Това ще изисква по-добро използване на публичните разходи, по-добро управление на държавните предприятия, включително Българската банка за развитие, и по-силна рамка за финансова стабилност.
Основните политики и практики в надзора трябва да насърчават пазарно разпределение на спестяванията, което допринася за по-силния и устойчив растеж, докато в също време служи като линия на защита срещу корумпирани бизнес практики.
Обществените услуги в България обаче имат нужда от подобрение, смятат от фонда, особено силно фокусирайки се върху обществената инфраструктура, здравеопазването и образованието. В същото време има пространство за усъвършенстване събирането на ДДС, повишаване на имотните данъци и намаляване на необявената работна дейност.
В това отношение фондът предлага няколко мерки, които могат да бъдат взети предвид: създаване на целеви политики за намаляване на разликата между дължимия и събрания ДДС, изготвяне на оценка за управлението на публичните инвестиции, разширяване на мащаба на текущите прегледи на разходите и извършване на функционален преглед на заетостта и заплащането в публичния сектор.
По отношение на здравеопазването фондът коментира, че има няколко значителни дефицити. В краткосрочен план обществените болници в затруднена финансова ситуация ще трябва да бъдат преструктурирани, за да се гарантира продължаване на услугите. Нужна е и по-успешна ефективност чрез по-добър контрол върху разпространението на лекарства и договорите между НЗОК и частните доставчици. Фондът препоръчва и мерки, за да се реши липсата на специалисти и да се намерят заместници на застаряващия медицински персонат.
В доклада се обръща внимание и на съдебната система, където се подчертават взетите мерки напоследък, включително за разширяване на независимостта и дейността на Висшия съдебен съвет. Фондът обаче акцентира, че е нужен още напредък в това отношение, както и в подобряване отчетността и ефективността на прокуратурата и в борбата с корупцията.
Разумните надзорни политики са довели до високи капиталовия съотношения във финансовия сектор, които са доста над регулаторните минимуми, а печалбата и ликвидността на банките също са силни, казва още фондът. Той обаче отбелязва, че обемът на необслужаваните заеми остава висок и е над двойно по-голям от средното за ЕС. МВФ все пак взима предвид мерките, наложени напоследък по отношение на управлението на БНБ, намирането на решение за необслужваните заеми, надзора и др.
Споменават се стрес тестовете от 2016 г., които показаха, че банковата система като цяло е устойчива. Въпреки това две местни банки се нуждаят от по-големи капиталови буфери, а трябва да бъдат финализирани и надеждни нови инвестиции. Фондът препоръчва БНБ да приеме цялостна надзорна стратегия, за да следи и гарантира жизнеспособността на банките в средносрочен план.
В края на оценката си МВФ подчертава подкрепата си България да се присъедини към механизма ERM II, за да стане част от еврозоната. Според фонда членството ще даде по-голяма роля на България при взимането на решения в ЕС и повече отговорност за успеха на валутния съюз, което бе подчертано и от ръководителя на мисията на фонда у нас Йорг Декресин.
преди 6 години Основно предизвикателство за България е да прекрати осъществяването на реалните указания от МВФ в България да е налично неправилно държавно прилагане на парите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години ОТ СТАТИЯТА: "две местни банки се нуждаят от по-големи капиталови буфери"НЕ КОМЕНТИРАМЕ КОИ СА ТЕ. Правителството е решено да осигури необходимите средства , чрез загробаването на ОБЩИНИТЕ с никому ненужни СКЪПОСТРУВАЩИ инфраструктурни проекти. Този ОСОБЕН ЗАЛОГ към въпросните банки ще се ОТРАЗИ в повишаване на сметките ни на бъдещите МЕСТНИ ДАНЪЦИ И ТАКСИ.Схемата която се прилага не е български патент и по нея работят много от "ЦИВИЛИЗОВАНИТЕ" страни, които сега берат плодовете на една скапана банкова система, със сринато КРЕДИТИРАНЕ на местната икономика убита от дънпинговите цени на КИТАЙСКИТЕ СТОКИ.ГОЛЕМИЯТ ПРОБЛЕМ СЕ НАРИЧА - Китай! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години "има пространство за ... повишаване на имотните данъци" - и се замислих дали тези от МФВ не са посетили някой двустаен апартамент в панелен блок от краен квартал или селска къща строена в началото на миналия век във Видинско... не всичко е числа и сметки... но не всеки може да го разбере... отговор Сигнализирай за неуместен коментар