В Комисията за защита на потребителите (КЗП) са получени няколко десетки сигнали за нелоялни търговски практики през изминалите три дни около Черния петък. Направени са над 200 проверки на търговски обекти и онлайн магазини. Това отчете председателят на Комисията Димитър Маргаритов, предава БТА.
Сред нарушенията на първо място са изкуствените намаления - това са случаите, в които непосредствено преди промоционалната кампания се вдигат цените на определени продукти и след това се анонсира намаление, което обаче не е действително. Такива случаи има и в онлайн търговията, и в търговската мрежа. В деня на т.нар. Черен петък са установени около 25-30 такива случаи.
Друг проблем е и недостатъчното количество на стоки, които шумно са рекламирани, че са в намаление, но после се оказва, че наличността е скромна.
В дните около Черния петък търговци са се опитали да продават стоки без право на рекламация, защото са на промоция, каза още Димитър Маргаритов. Той уточни, че тези случаи са единични, но е факт, че има опит на търговци да ограничават отговорността си, извеждайки като аргумент факта, че в момента има промоция или намаление.
Маргаритов припомни на потребителите, че законът не прави разлика между ситуациите, в които се продава дадена стока, и потребителите разполагат с право на информация, на рекламация, право на отказ в онлайн среда, независимо дали има намаление, или не.
Предприети са необходимите мерки и нарушителите ще бъдат санкционирани, за да се изчисти пазарът от подобни практики през предстоящите коледни и новогодишни празници, допълни председателят на КЗП.