За да бъде защитено населението от прекъсване на автобусния превоз, е предвидена възможност договорът за дадена линия да бъде удължен до две години. Това обаче крие риск кметовете да я използват за удовлетворяване на интересите на превозвачите и да се отлага провеждането на процедура за конкурентен избор на изпълнител. Например кметът на Видин (мандат до октомври 2011 г.) в нарушение на законовите изисквания удължава сроковете на 6 договора над разрешения двугодишен срок.
През 2015 г. са въведени законови изисквания данните за избор на превозвачи за обществен превоз и компенсациите от държавата да са публични. До 31 март всяка година кметовете трябва да публикуват данните за възложените превозни услуги и предоставените компенсации на превозвачите за предходната година. През 2016 г. нито една община от Северозапада, с изключение на Априлци, не е изпълнила изцяло изискванията.
Планински и гранични райони
Според наредба от 2015 г. право на субсидия за нерентабилни превози по междуселищни линии имат превозвачите, извършващи превози до населени места с до 500 души и включени в списъците с планински или гранични райони.
Критериите за определяне на планински или гранични населени места обаче са непълни, казват одиторите. Това лишава някои общини от субсидии за междуселищни пътнически превози - например Видин и Козлодуй.
Липсват и нормативни изисквания при определяне на нерентабилните градски линии, подлежащи на субсидиране. Съществува и голяма диспропорция между субсидиите на двата вида превози – около 80 на сто от средствата за субсидиране отиват за вътрешноградски превози и едва около 20 на сто за междуселищни.
Разпределението на субсидиите за нерентабилни превози се извършва от ИА „Автомобилна администрация“ въз основа на подадени от общините данни за финансовите резултати на превозвачите. Поради липсата на контрол от общините има риск от невярно представени данни в месечните справки за финансовите резултати на превозвачите.
Например според данните от общините превозвачите отчитат все по-големи загуби. В същото време с държавната субсидия се компенсират под 10% от загубите. Това показва, че превозвачите извършват превозите по нерентабилни линии при привидно нарушен икономически интерес.
В резултат на пропуски на кметове ИА „Автомобилна администрация“ е преустановила трансфера на субсидии за нерентабилни превози на 15 общини в Северозапада в периода 2014-2016 г., което създава риск превозвачите да прекратят превозите и да лишат населението от обществен транспорт.
Сметната палата е дала 21 препоръки на министъра на транспорта, три на ИА „Автомобилна администрация“ и шест на кметовете на проверените общини. Препоръките трябва да се изпълнят до края на 2018 г.