През последните 10-15 години усилията в областта на административна реформа не са били особено координирани и не са се подчинявали на цялостна логика. Не е работено по създаването на базисни условия за въвеждане на електронно управление. Това заяви по БНР вицепремиерът Томислав Дончев.
Той посочи, че за електронно управление са необходими базисни инфраструктурни решения, сред които регистри, достъпни по служебен път, система за идентификация, единни правила по отношение на административно обслужване и предоставяне на информация, както и възможност за плащане по електронен път.
Според Дончев по време на кабинета "Борисов 2" усилията са били насочени в правилната посока, когато е обърнато внимание на „инфраструктурните неща“ и електронизацията на регистри.
Вицепремиерът призна, че административната реформа, както всяка друга, предполага и съпротива. Той оприличи реформата на „ремонт на движещ се влак“ и прогнозира, че процесът няма да приключи за една или две години, но въпреки това изрази надежда, че промените ще бъдат усетени от гражданите, които ползват услугите на администрацията, „съвсем скоро – буквално следващите месеци“.
Административната реформа и електронизацията на публичните услуги ще наложат извършването на мащабни законодателни промени, посочи още Дончев. Той даде пример с базираните на електронни регистри услуги по издаване на 12 типа удостоверения и оптимизацията на приблизително 600 административни услуги, които по думите му изискват промяна на около 100 закона и около 200 подзаконови нормативни акта.
Той изрази увереност, че Народното събрание ще подкрепи тези промени.
Дончев съобщи, че вчера е изтекъл срокът, в който всички инспекторати са извършили проверка по таблица за проверка на ключови показатели за административното обслужване като работно време, табела за вида на услугите, начин на плащане, харта на клиента, както и какви мерки са предприети от инспекторатите при констатирани несъответствия с изискванията. Обобщението на постъпилите данни ще бъде извършено до два дни.
Според него промяната на администрацията се осъществява паралелно чрез електронизация, отпадане на изисквания на документи като например свидетелство за съдимост, оптимизиране на административните услуги чрез намаляване на срока за предоставянето им и да се изискват по-малко удостоверителни документи.
Вече сме идентифицирали около 600 услуги, които подлежат на промяна в тази посока и вече има законодателни предложения за промяната им, каза Дончев.