IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Транспортният министър разпореди проверка на Wizz Air*

При оverbooking вината е на компанията и пътниците могат да търсят между 250 и 600 евро обезщетение, обясни директорът на Европейския потребителски център

15:36 | 31.08.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Министърът на транспорта Ивайло Московски разпореди спешна проверка във връзка със зачестилите случаи на свалени пътници от нискотарифната авиокомпания Wizz Air.

По разпореждане на министъра ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" ще извърши проверка на ситуацията с полетите на Wizz Air, съобщиха от министерството.

Заповедта е във връзка със зачестилите случаи на продажба на повече места от наличния капацитет на унгарския авиопревозвач, изпълняващ полети до и от България. 

Пътници на нискотарифната авиокомпанията днес отново бяха свалени от самолета заради дублирани места. Вече трети ден клиенти на компанията са блокирани с часове на летището в очакване на следващ полет.

От авиокомпанията потвърждават пред bTV, че наистина са направили резервации за повече места, отколкото има на борда.

Инспекторите ще извършат проверки, които обхващат безопасността на полетите, техническото състояние на въздухоплавателните средства, документацията и екипажите на превозвача, както и дали компанията е спазила своите задължения за гарантиране на правата на пътниците. 

Българската страна няма правомощията да извършва цялостни проверки на дейността на авиокомпании, регистрирани на територията на друга държава. 

"Гражданска въздухоплавателна администрация" ще изпрати официално искане до унгарските авиационни власти, които са надзорен орган на Wizz Air, за извършване на пълна проверка на авиокомпанията и обяснение за причините за възникналата ситуация.

Така нареченият оverbooking (когато са продадени повече места от наличните и е отказан достъп до борда на самолета на пътници със закупени билети) е практика, която отдавна съществува сред авиокомпаниите. В такива случаи потребителите трябва да знаят, че имат права и трябва да ги потърсят, каза директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов в коментар на казуса, направен по време на пресконференция днес по повод проверките на Комисията за защита на потребителите (КЗП) през лятото.

В подобен случай потърпевшите на първо място следва да бъдат информирани относно правата им на място – компанията или летището трябва да им предоставят информация за правата.

Второ – на тези пътници трябва да им се предложи алтернатива, защото са си купили билет, но въпреки това не са качени на самолета. На пътниците трябва да се даде избор – да се откажат да пътуват или да бъдат премаршутирани на възможно най-близка дата. Ако опцията с премаршутиране не върши работа за пътниците, те трябва да получат парите си в 7-дневен срок или да бъдат превозени безплатно на следващ възможен полет. Ако закъснението на полета е с повече от два часа, на пътниците са полагат храна, напитки, съответстващи на периода на изчакването – включително закуска, обяд, вечеря, безплатно настаняване и трансфер до хотел.

Пътниците имат право и на допълнително парично обезщетение, ако отказът за достъп до борда е по вина на компанията. Практиката оverbooking е по вина на компанията и в този случай пътниците винаги могат да търсят между 250 и 600 евро индивидуално обезщетение на всеки един пътник. Процедурата за това е пътниците да се обърнат първо към авиокомпанията за обезщетението, но ако то им бъде отказано по някаква причина или не получат отговор до 6 седмици, могат да се обърнат към Европейския потребителски център или към "Гражданска въздухоплавателна администрация".

Във всички случаи пътниците трябва да търсят правата си, каза Арсенов.

Съгласно европейските правила за компенсация на пътниците при дублиране на места при разстояние 1500 км или по-малко пътниците имат право на 250 евро обезщетение. От 1500 до 3500 км може да се изисква 400 евро компенсация. При разстояние, по-голямо от 3500 км, авиокомпанията дължи 600 евро. При доброволен отказ от мястото и предпочитание за друг полет нямаме право да изискваме компенсация.

В официална позиция до медиите Wizz Air се извинява на всички пътници, засегнати от ситуацията с дублираните места на Летище София, и уверява, че полага усилия да съдейства за удовлетворяването на всички техни нужди.

От авиокомпанията обясняват причината за възникналия казус. А именно - от началото на тази седмица полетите на Wizz Air от София до Лондон Лутън регистрират изключително нисък процент на неявили се пътници, което довело до няколко случая на дублиране на местата. При последваща резервация на пътниците за нов полет се е получил лавинообразен ефект.

За да разреши случая, Wizz Air ще пусне допълнителен полет София – Лондон Лутън със свой резервен самолет, базиран в Будапеща. Очаква се полетът да тръгне от Летище София тази вечер в 21:30 ч. местно време. Засегнатите пътници са информирани от представителите на авиокомпанията за всички важни подробности.

В съответствие с международно установените стандарти в авиосектора и приложимото законодателство за защита на потребителите, Wizz Air позволява известно надвишаване на броя резервирани места (overbooking) на най-популярните маршрути, за да избегне наличието на празни места, ако пътник не се появи, обяснява се в позицията.

От компанията допълват, че случаи, в които всички пътници се появяват за своя полет, са прецедент и при подобна ситуация доброволци сред пътниците получават допълнителни ползи срещу съгласието си да пътуват по-късно, или пътниците, които са се чекирали последни, се регистрират за следващ полет и се компенсират съгласно законодателството за правата на пътниците. При подобни случаи местен представител на авиокомпанията предоставя на засегнатите пътници информация за техните права (също и в писмена форма), както и за възможностите за резервиране на място за тях на друг полет. Правилата за компенсация са определени в Регламент 261/2004 на ЕС, който Wizz Air спазва, пише в позицията.

* Допълнена с позицията на авиокомпанията

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:37 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още