Агенцията „Пътна инфраструктура“ търси кой да подготви формуляра за финансиране на недостроения участък на магистрала „Струма“ - лот 3.2, част от който минава през Кресненското дефиле, показва справка в регистъра на Агенцията за обществени поръчки.
Оферти се събират до 28 септември, а отварянето им е предвидено на 29 септември, вижда се от обявлението.
Индикативният бюджет е 100 хил. лева без ДДС.
Освен подготвянето на формуляра, изпълнителят на поръчката трябва да актуализира прогнозата за трафика на магистралата и анализа разходи-ползи за проектното трасе, както и инвестиционната стойност и експлоатационните разходи.
Необходимо е да се изготви и отделен документ с разяснения и анализ по отделните точки от формуляра, става ясно от заданието.
Властта се забави изключително много с доизграждането на магистрала „Струма“ заради споровете около трасето и вече има реален риск България да връща цялата сума за строителството на магистралата, което се финансира с европейски средства - по оперативната програма "Транспорт".
Последната идея, по която най-вероятно ще се работи, е да се запази пътят през Кресненското дефиле, като движението стане еднопосочно в посока Кулата, а в другата посока да се изгради нов път източно от Кресна. След построяването на този път се предвижда ремонт на пътя през дефилето, така че някои завои да бъдат „изправени“, а самата Кресна – заобиколена.
Вече има идеен проект и симулация на този вариант, като в момента се подготвя и Оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС). Финалните обсъждания са предвидени да се проведат на 11 септември в Симитли и Кресна. Така Министерството на околната среда и водите може да одобри ОВОС още до края на септември – началото на октомври и да се пристъпи към следващия етап от процедурата – отчуждения и проектиране.
Европейската комисия (ЕК) обаче никога досега не е одобрявала вариант на преминаване на магистралата през дефилето заради уникалното биоразнообразие. Брюксел беше дал благословия на два варианта – 15-км тунел и преминаване на цялата отсечка от магистралата на изток от Кресна.
България първо избра тунелът като вариант, но в последствие се отказа от него заради цената. Природозащитници настояват страната да реализира варианта с пълното преминаване на изток от Кресна като най-щадящ за околната сред в района, който е и защитена зона.
На 31 август, с двегодишно закъснение, започва строителството на участъка от недостроената отсечка от „Струма“ от Благоевград до Крупник. Другата седмица трябва да бъде обявена наново и обществената поръчка за тунела „Железница“. Предишната поръчка приключи със скандал заради изчезнали документи и доведе и до рокади в пътната агенция.