IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ивайло Московски: Над 50% от трафика в България е транзитен

През есента ще започне процедура за купуване на нови влакове, обяви транспортният министър

11:19 | 17.08.17 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Архив БТА</em></p>

Снимка: Архив БТА

Между 8 и 10 пъти по-малко плаща един камион, който преминава през България, в сравнение с други страни в Европа, а над 50% от трафика у нас е транзитен. Това коментира транспортният министър Ивайло Московски пред bTV по повод въвеждането на тол система в България.

„Един камион прекосява България по най-натоварения трафик с еднодневна винетка за 10 евро", добави той. Според него същият камион в Сърбия плаща 70 евро, в Унгария – 84 евро, в Словакия – 101 евро, в Австрия – 115 евро, а в Германия до Хановер - 95 евро, което е средно между 8 и 10 пъти повече, отколкото в България. 

По думите му има механизми, които могат частично да компенсират натовареността към локалния бизнес. „Не би могло да се каже, че за местните фирми тол таксата няма да функционира по този начин, а за чуждите ще функционира, тъй като е дискриминационно условие, но има компенсаторни механизми, които могат частично да облекчат натовареността към местните превозвачи”, смята министърът.

Той цитира доклад на Световната банка, според който, ако се промени винетната система за таксуване за превозни средства над 3,5 тона, приходите за държавата от този вид пътна такса би бил не по-малко от1 млрд. лева на година.

До 3,5 тона е разумно да си остане винетна система, защото става дума за личните автомобили на хората, бусовете и пикапите, каза още Московски.

Желанието ни е през есента на тази година да се стартира процедура за закупуване на нови влакове, каза още транспортния министър. Идеята е капиталовият трансфер за железниците от държавата в размер на 35 млн. лв. на година да бъде събран за следващите 10 г., тоест доставчикът да достави влакове за около 350 млн. лв., уточни Московски. 

Подвижният състав на БДЖ, особено локомотивите, в някои случаи е на повече от 40 г., но това е състоянието на компанията, коментира министърът поредният инцидент със запален локомотив, при който пострадаха двама машинисти.

„Ние я заварихме с необслужвани дългове от над 850 млн. лв. Към момента компанията е с 393 млн. лв. задължения“, подчерта той.

Според него все пак има и влакови направления, които са с добри условия и самият той често ползвал този вид транспорт.

Близо 250 мнлн. евро ще струва новия транспортен коридор между София и Скопие в българската си част  София – Перник – Радомир, каза още Московски. По думите му предстои довършването на проектирането на участъка до Гюешево и македонската граница, чиято стойност ще стане ясна до края на годината.

Същевременно инж. Светослав Глосов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, коментира пред Нова телевизия, че цената на винетките за леки автомобили не се променя. "С новата система, която ще изградим, винетката ще стане електронна, а толът ще е за превозните средства над 3,5 тона и точната цена за километър предстои да се обсъжда с превозвачите", обясни той.

По думите му тол системата е най-справедливата форма за таксуване, защото плащаш толкова, колкото ползваш. Глосов подчерта, че се предвиждат различни цени за моторни превозни средства над 3,5 тона. По-големите превозвачи, които използват повече пътната мрежа и плащат повече такси, ще ползват отстъпка, както е например в Унгария. Автомобилите, които са с по-екологични двигатели и замърсяват по-малко природата, също ще плащат по-ниски такси в сравнение с по-старите превозни средства. Всичко това предстои да с обсъди с превозвачите, каза инж Глосов.
Заданието на обществената поръчка за изграждането на тол системата и 6-те оферти, които бяха отворени вчера, са за изработване на система. Тя ще обхваща 80% от републиканската пътна мрежа. Това не означава, че веднага 80 на сто от пътищата ще бъдат обхванати, уточни още той. Целта е системата да бъде изградена през 2018 г., да заработи от 2019 г. и да има възможност за гъвкавост и развитие във времето.

Първоначално ще бъдат обхванати автомагистралите и голяма част от първокласните пътища, защото това са основните направления за движение на транзитния и тежкотоварния трафик, обясни Глосов. Всички искаме да пътуваме по хубави пътища, да има места за отдих със санитарни възли и добри условия, но това струва пари и необходимите средства може да бъдат  осигурени с тол системата, подчерта той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:10 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

3
rate up comment 5 rate down comment 0
melon
преди 7 години
Ако е наистина толкова по-евтино преминаването през страната, то е грехота да не се взимат тези пари.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 0
ivanrog
преди 7 години
Не съм сигурен, че 50% е транзит, ще е хубаво да се публикуват данните, които използва, както и разчетите за таксите на ТОЛ системата. Все пак от какво 50% - от брой камиоти в движение, от изминати км., от превозни товари или от тонкм. Не е лошо, когато споменава други държави, да не забравя, че при тях са обхванати малка част от пътищата, а не 80%, както се очаква тук.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 0
lyusien
преди 7 години
При толкова голям транзитен трафик това значи че българия е много важен кръстопът и това са възможности за огромни доходи за страната Все пак трябва да направите нещо Изграждане на тол система подобна на Сърбия или електронни винетки и пътен данък Каквото и да е трябва да го направите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още