Най-добрият вариант за участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле е изграждането на две трасета – в посока София едното да се качи източно от дефилето, а в обратна посока – да се запази сегашният път, като се разшири и се изправят завоите. Това каза пред журналисти в Пловдив министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, цитиран от БТА.
Според него пътят е геостратегически като част от общоевропейския Транспортен коридор № 4, “затова не трябва да се политизира”.
От всички варианти, по думите на Нанков, този път съчетава максимално всички изисквания в екологично, икономическо и социално отношение.
По думите му проектът включва изграждането и на необходимата екологична инфраструктура, която да защити всички биологични видове – мрежови съоръжения, надлези, тунели за животни, което включва и шест връзки между двете трасета.
Нанков е на мнение, че технологично този вариант е и най-лесно и бързо изпълним. Той съобщи, че на 11 септември ще се състои обществено обсъждане на проекта в общините Симитли и Кресна.
Строителният министър е категоричен, че е безумно да се копае тунел в район, който е сеизмично най-активен у нас и с наличие на тежки магмени скали с повишено съдържание на радиоактивни елементи, в това число и уран. На не последно място той посочи, че това ще е изключително скъпо съоръжение, което ще отнеме минимум шест години за строителство.
“Ако до май-юни 2019 година нямаме строително разрешение, ще загубим европейското финансиране”, напомни Николай Нанков.
Министърът присъства в Пловдив на първа копка за реализирането на проект за реконструкция с разширяване на пътя Пловдив-Асеновград.
Този проект е изключително важен и с него започваме усвояването на сериозна сума по ОП "Региони в растеж" (ОПРР), каза в приветствието си министър Нанков. Той припомни, че 11-километровата отсечка е проектирана да бъде с габарити на автомагистрала още през 1982 година и е икономическа ос за развитието на няколко общини от Пловдивски регион и Родопите. Разширяването на пътя се налага и заради големия трафик, който е 28 хил. автомобила на година, което е около 80 на сто от трафика на АМ "Тракия" между София и Пловдив.