Управляващите продължават да се надяват, че пари от оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г., предназначени за магистрала „Струма“, ще могат да се пренасочат за строителството на тунела под вх. Шипка.
Този сценарий е възможен, ако изграждането на недостроения участък на магистралата се забави много, въпреки че Европейската комисия (ЕК) изрично отхвърли подобен вариант.
Развитието на проекта за тунел под Шипка беше коментирано от министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на парламентарния контрол. Той предостави данните в отговор на въпрос на депутата от „БСП за България“ Донка Симеонова.
Проектът за тунел под Шипка е част от проекта за изграждане на обходен път на Габрово. Той включва ремонт на 11 км съществуващи пътища, изграждане на 12 км нови пътища и изготвяне на концептуален проект за удължаване на пътя на юг от Габрово и изграждане на тунел под връх Шипка с дължина малко над 3 км.
Той се финансираше със средства от предишната програма „Транспорт“ 2007-2013 г.
Строителството на пътя се забави заради дългото обжалване на оценката на въздействието на околната среда на обхода. Заради това България изгуби и 66 млн. лева европейско финансиране за обекта, които не бяха разплатени.
От отговора на министъра стана ясно, че обходът на Габрово трябва да бъде завършен през септември 2018 г. Самият тунел обаче остава приоритет, тъй като е заложен и в управленската програма.
За строителството на тунела е направен анализ разходи-ползи, според който цената му ще бъде 520 млн. лева. След изготвянето на идейния проект ще се прецени дали има нужда от допълнителни отчуждения, обясни Нанков.
Според него пари за реализацията на тунела може да дойдат и от допълнителните приходи след въвеждането на тол системата. Като „последен вариант“ той определи евентуалното финансиране на съоръжението чрез публично-частно партньорство.