Сделката за придобиване на нов боен самолет трябва да се обмисли внимателно, защото е стратегическа и за дълъг период от време. Това каза бившият министър на отбраната Аню Ангелов в ефира на БНТ.
Според него проблемът е, че с увеличаването на бюджета за нов боен самолет не са поискани нови оферти за самолети, което „прави изборът на Gripen предрешен“. Той посочи, че е било възможно да се поискат оферти от САЩ за чисто нови F-16 Block 50 или oт Франция за „Рафал“.
Бившият министър посочи и начина, по който ще бъдат придобити самолетите - на финансов или оперативен лизинг, като друг критичен въпрос.
„Спорът между нов и стар самолет е безсмислен, въпросът е как ще се придобие самолетът. Унгария придоби своите Gripen с финансов лизинг, а Чехия - с оперативен. В случая на Унгария това означава, че самолетите стават собственост на страната след определен период, а в случая на Чехия те трябва да върнат самолетите си, ако договорът се прекрати“, обясни Ангелов.
Той посочи, че по време на конфликта в Либия Швеция, която не е страна-членка на НАТО, е забранила нейни самолети да се използват за бомбардиране на наземни цели. Въпросът според Ангелов е дали България ще може да изпълнява бойни задачи в състава на НАТО, ако самолетите, които използва, на практика не са нейна собственост.
По думите му всички останали гранични държави на ЕС и НАТО имат F-16. Бившият военен министър разкри още, че с румънския си и гръцкия си колега са решили да закупят симулатор на F-16. „Регионалното сътрудничество е много важно. Ако вземем Gripen, ще трябва да се кооперираме с Унгария и Чехия“, уточни Аню Ангелов.
Той отрече да има геополитически натиск от страна на НАТО какъв самолет да закупи страната ни. Според него алиансът е настоявал България или да модернизира самолетите си, или да инвестира в съвременна противовъздушна защита.