Всяко дете не само да посещава училище, но и да излиза от там образовано, поиска от институциите премиерът Бойко Борисов.
На днешното заседание на Министерския съвет той настоя да се проведе „Магистрала в знанията“ и напомни, че образованието е основен приоритет на правителството му, като подчерта, че не си спомня друг кабинет да увеличава учителските заплати с 330 млн. лева на година.
„България трябва да има образовани хора, виждате в Асеновград, в Столипиново образованието не е на необходимото ниво“, коментира още той при представянето в Министерския съвет на Механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици.
По думите му всички други програми за иновации, за растеж в икономиката минават през преподавателите и образованието на всяко дете. Премиерът очерта две възможности – то да тежи после на социалната система, което да поражда напрежение сред работещите, или да стане престъпник.
Механизмът предвижда да има екипи във всяко населено място, които ще трябва да идентифицират учениците, които са отпаднали от системата, или са в риск да излязат от нея.
“Проблемът предполага да се влезе в квартала, в махалата, в конкретното семейство, където проблемът е от липсата на обувки до липса на желание на детето или на родителите да посещава училище, и всеки от тези проблеми трябва да се реши по различен начин”, коментира вицепремиерът Томислав Дончев.
Според него най-големият проблем е на входа на образователната система.
“Малко над 5% от българчетата, една четвърт от ромчетата и над 10% от децата от турски произход не са обхванати от образователната система, посочи той. – Ако за дадено семейство не е ценност детето да ходи на училище, приоритет има общественият интерес и държавата да бъде на мястото си – със санкции, мотивация и подкрепящи мерки детето да бъде задържано в клас.”
Дончев поясни, че резултат от действията от механизма трябва да има веднага, още от идващата учебна година и ако той работи, да бъде оформен в закон.
Трябва да инвестираме максимално много в подобряване на обхващането на децата и в превенцията срещу отпадане от училище, каза министърът на финансите Владислав Горанов при представянето на механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици.
В Конституцията е записано, че образованието е задължително, то не е дадено като въпрос за преценка от страна на родителя - дали детето трябва да ходи на училище или не, коментира Горанов.
“Кметовете ще определят районите на обхват на всеки екип, в който пък ще има представител на МВР и на дирекцията за социално подпомагане. Те ще знаят кои деца не са обхванати и ще прилагат комплекс от мерки, ще работят с родителите, с медиатори и основната цел е да бъдат убедени родителите и децата, че образованието е най-важната ценност”, обясни просветният министър Красимир Вълчев.
Вътрешният министър Валентин Радев пък вижда ролята на министерството си в това „внимателно да ги принудим да си дадат децата в училище“.
На днешното си заседание Министерският съвет одобри трансфери към общини за реализирани проекти по Националната програма „Оптимизация на училищната мрежа”, съобщи правителственият пресцентър.
С 5,7 млн. лева се осигуряват финансово дейности по модулите „Оптимизиране на училищната мрежа“, „Рационализация на мрежата от професионални училища” и „Оптимизиране на вътрешната структура на училищата, детските градини, ученическите общежития и регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование“.
Националната програма „Оптимизация на училищната мрежа“ е с бюджет над 30,7 млн. лева.
Вижте още новини в Dnes.bg