IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

ИПИ: За 8 години държавата е похарчила над 62 млрд. лв. за обществени поръчки

Най-големите разходи за търгове са направени през 2009 и 2013 г. и съвпадат с проведените парламентарни избори за 41-во и 42-ро Народно събрание

09:08 | 01.07.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

 

Прогнози

Обработката на цялата база данни, търсачката и аналитичната работа по проекта дават възможност за прогнозиране на изхода от бъдещи обществени поръчки с определена степен на вероятност. Това се отнася в особено силна степен за някои сектори, в които кандидатите и спечелилите са сравнително малко на брой. Разработеният и приложен модел за прогнозиране на изхода от обявените обществени поръчки може да се провери чрез практиката. В изследването „Кой ще печели обществени поръчки” са посочени конкретни примери за възможността да се предвижда изходът от обявените поръчки при засичане на резултатите от прогнозния модел на ИПИ и данните от Регистъра на обществените поръчки (РОП). Трябва да се има предвид, че определени предприятия могат да изпълняват често обществени поръчки, защото са добри в работата си и/или разполагат със специфични инструменти, машини, умения и мрежа от представителства в страната. В много случаи, обаче, разпределението на възложените обществени поръчки за анализирания времеви период дава основание да се предполага търговия с влияние и тенденциозно възлагане на обществени поръчки на близки до властта фирми. Това, разбира се, може да се провери и евентуално докаже само с целенасочени проверки на АДФИ,

Сметната палата и съдебната система. Ролята на прогнозния модел е да сигнализира за подозрителна концентрация на доставчици и изпълнители в обществените поръчки. Колкото по-високата е неговата успеваемост в прогнозите (т.е. сбъдването им) при определени стоки и услуги, толкова по-силна е алармата за възможни порочни връзки и практики, която той излъчва към контролните органи и обществото като цяло

Една от основните задачи на държавните структури е да осигурят добро управление на публичните средства.

Обществените поръчки са един от най-добрите методи за това и би трябвало да се основават на принципите на конкуренция, ефективност и прозрачност. 

В България обаче, целият процес е опорочен от лоши решения, корупция, неефективност и злоупотреби, а доказателствата за пороците се виждат постоянно в докладите на българските и международните институции, публикациите на неправителствените организации и медиите, особено разследващата журналистика. Анализите на законовата рамка, практиката в България и международния опит, които Институтът за пазарна икономика публикува в последната една година, позволиха да се посочат основни проблеми и да се изведат конкретни препоръки за борба с корупцията при обществените поръчки. Основните препоръки са в няколко насоки:

- Ясно, непротиворечиво и устойчиво във времето законодателство;

- Борба с корупцията – обосновка на необходимостта от всяка обществена поръчка, задълбочена проверка за конфликт за интереси, консултации и обучения по превенция на корупция, гражданско наблюдение на процедурите по обществени поръчки, ротация на служителите и др.;

- Публичност и прозрачност на процесите и разходите по обществените поръчки, включително чрез използване на електронни платформи.

Пълния текст на проучването може да видите тук. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:48 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още