Прогнози
Обработката на цялата база данни, търсачката и аналитичната работа по проекта дават възможност за прогнозиране на изхода от бъдещи обществени поръчки с определена степен на вероятност. Това се отнася в особено силна степен за някои сектори, в които кандидатите и спечелилите са сравнително малко на брой. Разработеният и приложен модел за прогнозиране на изхода от обявените обществени поръчки може да се провери чрез практиката. В изследването „Кой ще печели обществени поръчки” са посочени конкретни примери за възможността да се предвижда изходът от обявените поръчки при засичане на резултатите от прогнозния модел на ИПИ и данните от Регистъра на обществените поръчки (РОП). Трябва да се има предвид, че определени предприятия могат да изпълняват често обществени поръчки, защото са добри в работата си и/или разполагат със специфични инструменти, машини, умения и мрежа от представителства в страната. В много случаи, обаче, разпределението на възложените обществени поръчки за анализирания времеви период дава основание да се предполага търговия с влияние и тенденциозно възлагане на обществени поръчки на близки до властта фирми. Това, разбира се, може да се провери и евентуално докаже само с целенасочени проверки на АДФИ,
Сметната палата и съдебната система. Ролята на прогнозния модел е да сигнализира за подозрителна концентрация на доставчици и изпълнители в обществените поръчки. Колкото по-високата е неговата успеваемост в прогнозите (т.е. сбъдването им) при определени стоки и услуги, толкова по-силна е алармата за възможни порочни връзки и практики, която той излъчва към контролните органи и обществото като цяло
Една от основните задачи на държавните структури е да осигурят добро управление на публичните средства.
Обществените поръчки са един от най-добрите методи за това и би трябвало да се основават на принципите на конкуренция, ефективност и прозрачност.
В България обаче, целият процес е опорочен от лоши решения, корупция, неефективност и злоупотреби, а доказателствата за пороците се виждат постоянно в докладите на българските и международните институции, публикациите на неправителствените организации и медиите, особено разследващата журналистика. Анализите на законовата рамка, практиката в България и международния опит, които Институтът за пазарна икономика публикува в последната една година, позволиха да се посочат основни проблеми и да се изведат конкретни препоръки за борба с корупцията при обществените поръчки. Основните препоръки са в няколко насоки:
- Ясно, непротиворечиво и устойчиво във времето законодателство;
- Борба с корупцията – обосновка на необходимостта от всяка обществена поръчка, задълбочена проверка за конфликт за интереси, консултации и обучения по превенция на корупция, гражданско наблюдение на процедурите по обществени поръчки, ротация на служителите и др.;
- Публичност и прозрачност на процесите и разходите по обществените поръчки, включително чрез използване на електронни платформи.
Пълния текст на проучването може да видите тук.