Обжалване на решенията на КЗК
В §117 от проекта са предложени изменения на чл. 64 от Закона за защита на конкуренцията, като се предвижда законосъобразността на решенията на КЗК да се обжалва пред Административен съд София-град и пред ВАС като касационна инстанция.
КЗК се припомня, че в момента ВАС се произнася и като първа, и като касационна съдебна инстанция, но посочва, че това законодателно решение има своето разумно правово основание.
Нарушенията на правото на конкуренция са едни от най-тежките нарушения, за които се носи административнонаказателна отговорност, като размерът на наложените санкции може да достигне до 10% от годишния оборот на дружествата нарушители.
Именно с цел осъществяване на качествен контрол той е възложен от законодателя не на едноличен, а не тричленен състав на ВАС и петчленен състав при касационно обжалване. По този начин се гарантира в максимална степен, че действията на независимия регулатор са законосъобразни.
Промяната според КЗК ще предизвика кадрово натоварване на друг съдебен орган, което противоречи на целите на проекта.
В становището се казва още, че с предложението по §117 се създава нова ал. 2 на чл. 64 от ЗЗК, съгласно която държавната такса за касационно обжалване на решение на Административен съд – София град следва да е в 1% върху размера на наложена имуществена санкция, но не повече от 8 хил. лв.
Комисията изразява становище, че приравняването на наложената санкция или глоба на материален интерес по гражданско- и търговскоправни спорове ще доведе до определяне на адвокатско възнаграждение в зависимост от наложената санкция.
При отмяна на акт на Комисията тя ще бъде осъдена да заплати възнаграждение за адвокат, което може да стигне милиони лева.
Има риск Комисията да не налага имуществени санкции и глоби или да ги налага в минимални размери, за да не бъде осъдена на разноски, които няма да може да покрие от бюджета си.
Комисията предлага предложението по §117 да отпадне.
Обжалване по ЗОП
С §131 се предлага решенията на КЗК по ЗОП вече да подлежат на касационно обжалване пред тричленен състав на Административен съд София-град в случаите на малки обществени поръчки. В останалите случаи обжалването ще е пред тричленен състав на ВАС.
Комисията предлага параграфът да отпадне и да остане сегашният ред за обжалване.