Социалните услуги да могат да се извършват и по домове, училища, лечебни заведения. Това предвижда записаното в Консултационен документ по концепцията на Закона за социалните услуги, публикуван на сайта на социалното министерство. Документът е процес на обществено обсъждане.
В концепцията е заложено ново дефиниране на социалните услуги като дейности, които се основават на специфичните потребности и индивидуална социална работа в подкрепа на хората и които са насочени към определен резултат.
Очаква се така да се постигне по-голям ефект за потребителите и да се осигурят възможности за разширяване на обхвата на ползвателите, отбелязват вносителите.
Според социалното министерство сегашният модел - социалните услуги да се свързват само със "сградата" и мястото, в което се предоставят, не само не съответства на същността на социалните услуги, но и не позволява да се развиват по-иновативни форми на услуги, като например мобилните услуги. Голяма част от услугите са консултативни и те трябва да могат да се извършват не само в определени "сгради", както е сега, а и в домовете на хората, в училища, в лечебни заведения и други, т.е. в близост до потребителя, а не задължително на място, което се квалифицира като такова, къде се извършва социална услуга, пише в концепцията.
Картографиране на социалните услуги
Предвижда се да се въведе по-добър подход за планиране на социалните услуги, основан на реалните потребности на областно и общинско ниво, но и в съответствие с националните приоритети. Чрез картографиране на услугите ще се постигне по-добро планиране и управление, както и разкриването на конкретни услуги, основано на обективни показатели, смятат вносителите. Според тях подобно планиране на услугите ще гарантира, че развитието и предоставянето на услугите и усвояването на публичните средства ще се осъществява по ефективен и прозрачен начин, въз основа на реални нужди на населението, а не въз основа на интерес на общините и другите доставчици да развиват един или друг вид услуга.
Услуги на областно ниво ще обслужват чрез мобилна работа различни общини
Картата на потребностите ще спомогне за определяне на минимален пакет от услуги, които трябва да се предлагат за децата и пълнолетните във всяка една област или община. Това и новото дефиниране на социалните услуги ще позволят създаването на услуги на областно ниво, които да могат да обслужват потребители от различни общини, включително и чрез мобилна работа. Освен това, ще се определи минималният пакет услуги, за чието финансиране ще отговаря държавата, се отбелязва в концепцията.
Картата ще спомогне и за въвеждане на механизми за контрол на географското разпределение на услугите на територията на страната, смятат вносителите. Според тях това ще подпомогне по-равномерното разпределение на социалните услуги и достъпа на хората до набор от услуги, съобразно техните специфични потребности.
Персонализиране на социалните услуги
В концепцията е заложено да се въведе индивидуален подход чрез организиране на достъпа и предоставянето на социалните услуги в зависимост от индивидуалните потребности на хората. Социалните услуги трябва да бъдат персонализирани, да отговарят на конкретни потребности, да зачитат основните човешки права, като отчитат спецификата в състоянието на човека и индивидуалното му развитие. Този принцип предпоставя и условия за осъществяване на избор от лицето в уязвимо положение, включително и в определянето на параметрите на услугата, която в най-голяма степен отговаря на потребностите му, се отбелязва в концепцията.
В нея е заложено още въвеждане на мултидисциплинарен подход при оценка на потребностите и при предоставяне на услугите. Предвижда се и поетапно въвеждане на принципа "парите следват клиента", който предполага финансиране, ориентирано към потребителя, а не към запълване на "капацитет".
На хората трябва да бъде дадена възможност за избор за вида, формата на подкрепа и конкретния доставчик на услуги. Чрез въвеждане на механизъм за финансиране на база "продуктивност", за сметка на финансирането на база "капацитет", ще се проследява реалното потребление на услугите, тяхната продуктивност и качеството на доставяната услуга. По този начин ще се избегне дублирането на финансиране на услуги, смятат вносителите.
Според тях ще има механизъм за оценка на ефективност и ефикасност, като се отчита крайният резултат от дейността и ефектите върху потребителите за реалното посрещане на потребностите и постигането на промяна за потребителя, както и оптималното използване на наличния ресурс.
Ще се предлагат конкретни дейности, от които хората имат нужда
Предвижда се да се предлагат конкретни дейности, от които хората имат нужда, а не включването им в целия набор от дейности, които се осигуряват с една услуга, независимо, че те не са им необходими. Това води не само до неефективно изразходване на държавни средства за дейности, от които лицето няма нужда, но и ограничаване на избора на потребителите, се посочва в документа.
Със закона се предвижда да се осигурят условия за по-голяма равнопоставеност на всички видове доставчици като участници в развитието на мрежата от услуги и като възможности за предоставянето им и кандидатстване за различни публични средства за финансиране. Чрез прилагането на този принцип ще се насърчи конкурентността при предоставянето на услуги, смятат вносителите. Според тях с новия закон трябва да се намери механизъм за по-пряко участие на частните доставчици при предоставянето на социални услуги с държавни средства, и най-вече, когато тези услуги първоначално са създадени именно от частните доставчици.
Предвижда се регламентиране на механизми за финансиране на една социална услуга от различни източници - например част от финансирането може да бъде от държавния бюджет, а друга част от общината. Ще бъде създаден и механизъм за съфинансиране на ползването на определени услуги от лицата. Същевременно ще бъдат определени и случаите, в които социалните услуги, финансирани от държавата, ще се предоставят без заплащане от лицата, посочват вносителите.
/БТА/