В България потреблението на вино расте, а на ракия – намалява, заяви председателят на Националната лозаро-винарска камара (НЛВК) Радослав Радев пред Световния конгрес по лозарство и винарство, който бе открит днес в София.
Въпреки че страната има репутацията на традиционен производител и консуматор на червено вино, статистиката показва, че пием почти равни количества червено и бяло вино, каза той.
В страната са засадени 60 хил. хектара лозя. Над една четвърт са нови насаждения - презасадени стари лозя. Регистрираните винопроизводители са 263, а ежегодно се произвеждат средно 160 хил. т винено грозде, от което се получават 1,3 млн. хектолитра вино.
Тук не се отчита домашното вино за консумация в семейството, за което се използват около 140 - 145 хил. т грозде.
Продажбите на местния пазар са около 700 хил. хектолитра, за износ отиват около 600 хил. хектолитра, а вносните вина са 50 хил. хектолитра.
Докато през 1997 година 80% от българското вино се изнасяше, а 20% се консумираше в страната, 20 години по-късно тенденцията се преобърна, отчете Радослав Радев. Според него това показва повишаване на винената култура.
Средната цена на рафта в магазина е 3,5 евро за литър българско вино и 7 евро за бутилка вносно вино.
На българския пазар 65% от продаденото вино е в стъклени бутилки, 25% в bag-in-box опаковки и 15% в ПЕТ опаковки.
60% от износа е за Европейския съюз. Основните пазари на българските производители са Полша, Русия, Великобритания, Китай, САЩ, Чехия, Швеция и балтийските страни.