Поне с 400 дни трябва да се съкрати времето за строежа на тунел "Железница“ на магистрала Струма, за да не бъдат загубени европейските пари по проекта, съобщи строителният министър Николай Нанков пред БНР.
Така че според него се налага повече фирми да работят едновременно по три части от тунела, който ще бъде най-големият тунел в България, ако бъде построен.
Изграждането му ще продължи около три години, а без него няма да получим и пълното финансиране за довършване на магистрала "Струма".
"Трябва да рестартираме всичко отначало с оптимизирани, съкратени срокове. Трябва да редуцираме поне с 400 дни. Чисто технологично ще търсим вариант как да бъде изграден тунелът в съкратените срокове, но това е постижимо. Инженерите в АПИ обосновават и преработват обществената поръчка", обясни министърът.
Според него търгът ще бъде с три позиции - пътното платно до тунела, самият тунел, съоръженията и пътните платна след тунела.
Министърът съобщи, че оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС) за строителството в района на Кресненското дефиле вече е готова. Той добави, че очаква да има някакво забавяне, тъй като "има два или три пункта, които трябва да бъдат доработени, по-специално в оценката за съвместимост".
"Хронограмата, която следваме, е през 2019 г. да стартираме реалното изграждане на тунела и магистралата при Кресненското дефиле. Стигнем ли дотам, мисля, че в рамките на настоящия програмен период ще успеем да приключим успешно и най-тежкото трасе от "Струма", каза още Нанков.
Той добави, че има два варианта за реализиране на проекта. Единият е изцяло с европейско финансиране, а другият – с държавно съфинансиране в огромни по думите му размери.
Регионалният министър заяви и че в АПИ липсват пътни специалисти. Те били под 8% от щата в цялата агенция. Това от своя страна създавало проблеми при проверката на различни обекти.
За да има пълна прозрачност при обществените поръчки пък се готвели структурни промени в Агенцията.
Планира се създаването на дирекция или най-малкото на отдел "Информационни системи" в контекста на електронното управление.