Големите европейски застрахователи са изнервени в момент на политически промени в Европа, тъй като регулациите и политическите рискове са тясно свързани. Това коментира пред Bloomberg TV Bulgaria изпълнителният директор на "Бул Инс" доц. Стоян Проданов.
Според него бизнесът е чувствителен към промени в политическата среда, което беше потвърдено от проучване на Goldman Sachs, проведено с участието на най-големите европейски застрахователи.
"Притесненията на най-големите застрахователи се фокусират върху политическите неясноти около изборите в Европа като част от една по-глобална картина на промяна на политическото статукво. Това несъмнено е свързано с възможността за промяна на регулациите. Пет-шест години бяха необходими, за да бъде въведена директивата „Платежоспособност 2“, в рамките на която в момента действа целият европейски застрахователен пазар. Ако се наложи да се прави преход към друга регулация, независимо дали става дума само за Великобритания, или за някоя друга държава от европейския пазар, това, разбира се, ще струва отново пари и ще донесе нови неизвестности", коментира експертът.
Въпреки това Проданов прогнозира, че ще настъпи успокоение, защото предричаният колапс заради Brexit и победата на Доналд Тръмп не се реализира. "Изглежда, че ядрото от държавите от Стара Европа е достатъчно добре интегрирано, за да не позволи подобни шокове да се разпространяват. Предстоят още важни избои – най-важните са в Германия, но това, което се вижда след последния вот (във Франция - б.ред.), е по-благоприятно и ще успокои пазарите", очаква той.
Може ли обаче нова реалност на застрахователния пазар да създаде добра среда за създаването на нови застрахователни продукти? Според Проданов това е малко вероятно, защото рисковете не са застрахователни и не подлежат на калкулиране. "Няма статистика, която да помогне на застрахователите в глобален мащаб да направят нов застрахователен продукт. И да има търсене на подобни продукти, предлагане няма", категоричен беше икономистът.
Ниша има в една съвсем друга сфера - тази на дигиталните престъпления. "Подобни продукти има и търсенето им нараства, което е пряко свързано с нарастването на щетите от кибер престъпления. Това е един тренд, който показва силен ръст, който ще продължи, тъй като няма и универсално технологично решение, което да сложи край на тези престъпления. Тази битка тепърва предстои да взима все по-широки мащаби, което дава възможност на застрахователите да лансират повече продукти", обясни Проданов.
Тук възниква и въпросът подобрява ли се застрахователната култура на българите. За съжаление той не вижда съществени промени в застрахователните нагласи у нас. "Двгателят на пазара са задължителните застраховки, основно „Гражданска отговорност“. Брутните премийни приходи през 2016 г. са в размер на 1,6 млрд. лв. За европейските мащаби това е много малко число. Освен това то е фрагментирано с можество застрахователи, с ниски цени, което пречи на лансирането на нови продукти и идеи на застрахователния пазар. Ако съотнесем печалбата на застрахователите през 2016 г. – 90 млн. лв., рентабилността на продажбите е сравнително добра – 6-7%, но рентабилността на капитала е много ниска, което е прако свързано с ценовата конкуренция", обясни той.
Целия разговор с доц. Проданов можете да видите във видеото: