През април 2017 г. общият показател на доверие на потребителите* намалява с 1,6 пункта спрямо равнището си отпреди три месеца, отчита Националния статистически институт (НСИ).
В началото на годината доверието на потребителите нарасна с 2,5 пункта до близо 10-годишен връх.
Според националната статистика спадът в потребителското доверие в края на първото тримесечие се дължи изцяло на пониженото доверие сред градското население.
Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, също са леко влошени в сравнение с предходното наблюдение. По-негативни спрямо януари са и прогнозите на хората за безработицата в страната през следващите дванадесет месеца.
Графика: НСИ
Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца също са по-неблагоприятни в сравнение с мненията, изразени три месеца по-рано. Засилват се и инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца.
По отношение на финансовото състояние на домакинствата и оценките, и очакванията на потребителите, живеещи в градовете, са по-негативни, докато мненията на населението в селата бележат известно подобрение.
Същевременно последната анкета отчита малко по-благоприятна обща оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба. В намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца се запазва същата тенденция.
* Показателят на доверие на потребителите е средна аритметична на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на: финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.