Гаранционният срок да бъде с по-дълга продължителност в зависимост от живота на продукта, настояват потребителски организации.
В момента гаранцията на много от продуктите (например кухни, перални, мебели) е с продължителност две години. Ако дефектът се прояви след този гаранционен период, потребителите трябва да се справят сами с проблема.
Когато става въпрос за цифрови продукти пък не е ясно дали гаранцията е на разположение при всички случаи, информира асоциация „Активни потребители“, която участва в кампанията на Европейската потребителска организация (BEUC) за по-добри права на потребителите.
Асоциацията твърди, че 90% от потребителите считат наличието на гаранция за много важно.
Мащабът на проблема за недостатъчното ниво на защита ясно може да се види при скандала с емисиите на Volkswagen.
При него милиони потребители се оказват изправени пред риск, тъй като дефектът на колата е открит след изтичане на гаранцията й.
Потребителските организации настояват гаранционният срок да бъде с по-дълга продължителност в зависимост от живота на продукта.
Ако даден продукт е дефектен, потребителят трябва да решава кое от средствата за защита предпочита, защото търговецът е в нарушение на договора. От BEUC се застъпват за съвместна отговорност на продавачи и производители.
За да се случи това, според организацията са необходими нови правила на ЕС относно законовите гаранции, обхващащи както материални стоки, така и продукти с цифровото съдържание.