Възлагането на поръчката за извънреден ремонт на отводнителната система на Лот 1 на магистрала "Марица", за което прокуратурата започна проверка, е законно и одобрено от независима комисия. Това заяви в ефира на Българска национална телевизия (БНТ) бившият шеф на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров. Той добави, че разследването е от юни миналата година и АПИ е предоставила всички изискани материали по поръчката.
Припомняме, че ремонтът е на стойност 51 млн. лв., а прокуратурата проверява дали поръчката е направена така, че да бъде спечелена от определената компания. Става дума за допълнително извършени дейности извън изграждането на 31-километровата отсечка Димитровград-Оризово.
„Посочено е било пред Агенция "Пътна инфраструктура", че тъй като е била доста влажна есента и зимата на 2011-2012 г., е налице преовлажняване на почвата. Вместо да възложи стабилизиране на почвата на същия изпълнител, Агенция "Пътна инфраструктура" сключва договор на стойност 51 млн. лева за стабилизиране на почвата с друго търговско дружество - "Пътища Пловдив" АД, което предварително е информирало ведомството, че това ще струва над 50 млн. лева“, обясни вчера говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова.
Лазар Лазаров категорично отхвърля тези обвинения и отново обясни, че търгът е спечелен по най-ниската цена. Според него поръчката за изграждането на автомагистрала "Марица" е възложена по абсолютно стандартния и законоустановен начин, съгласно Закона за обществените поръчки и след изготвянето и провеждането на открита процедура за избор на проектант и изпълнител.
„Още през 2011-2012 г. италианската компания сезира пътната агенция, но основно през 2013-2014 г. за възникнали форсмажори по трасето на автомагистрала "Марица" и пропуски в проекта по отношение на геологията, която е извършена. Основният договор им дава това право и те на базата на това искат още 70-80 милиона като компенсации за настъпили вреди. За всяко нещо има документи“, каза още Лазаров.
Той допълни още, че през 2013-2014 г. ръководството на АПИ е възложило проверка на исканията на основния изпълнител. „Доказа се, че тези искания са основателни и на базата на това се обявява открита обществена поръчка не заради друго, а поради простата причина, че тъй като дейностите са различни от стандартните дейности, които са необходими при изграждането на магистрала, и цената не е изключително ясна“, поясни бившият шеф на пътната агенция.
Mагистрала "Марица" струва 159 млн. лева и се вадят още 51 млн. лв. - пари, които трябва да бъдат откраднати. Това обяви в ефира на Bulgaria ON AIR журналистът от OFFnews Владимир Йончев, който разследва случая с пътното трасе и обществените поръчки, които АПИ възлага за строежа.
"Има защо прокуратурата да влиза в АПИ, случаят е много драстичен. Всички поръчки се правят като икономически най-изгодна оферта, което не значи най-ниска цена. Магистралата е завършена за близо 160 млн. лева и се дават още 51 млн. лева за укрепване", обясни гостът и подчерта, че е порочен начинът, по който се правят обществените поръчки в АПИ.
Според Йончев бившият шеф на АПИ Лазар Лазаров е бил "гара разпределителна" на поръчките и ще бъде все така, "докато не се прекъсне двойното финансиране за една и съща работа".
Вижте още във видеото.