Граждански организации от София настояват за цялостно преразглеждане на процедурата за ремонта на бул. „Дондуков“.
Осем организации, сред които гражданската инициатива „Обществен релсов транспорт“, инициативата „Граждани за зелена София“ и Съюза на урбанистите в България, са изпратили писмо на кмета Йорданка Фандъкова, до комисиите в Столичния общински съвет, както и представителите на Съюза на архитектите, Камарата на архитектите, националния комитет на Международния съвет за паметниците на културата, омбудсмана и други институции.
В писмото организациите настояват да се запази паважът по булеварда като по-евтина и екологична настилка. Освен, че позволява почвата да диша, че поддържа по-ниска температура, защото изстива по-бързо, че е по-дълготраен и струва по-малко, ремонтира се по-евтино и лесно, той е и естествен регулатор на скоростта на автомобилите, посочват организациите. Изчисленията им показват, че цената за полагане на 1 кв.м асфалт е 41,07 лв., а цената на пренареждане на 1 кв.м павета – 25,47 лв.
Считаме, че със спестените средства от този проект биха могли да се финансират други проекти, които са от изключителна важност за всички граждани на столицата, като например за отчуждаване на частни терени в Южния парк, Борисовата градина и други, подчертават организациите.
Друг мотив за запазване на паважа по „Дондуков“ е, че централната градска част на София, откъдето преминава булевардът, е обект на културно-историческото наследство и автентичните настилки, включително различните видове паваж, са част от тази среда. Същевременно не е ясно дали Столичната община е съгласувала ремонта с Националния институт за недвижимото културно наследство и с Министерството на културата.
Подмяната на паважните настилки с асфалтови освен това насърчава автомобилното движение в центъра на града – тема, която е обект на широки дискусии и по която вероятно до няколко месеца ще има и местен референдум.
Гражданските организации подчертават също така, че проектът за реконструкцията, за която беше обявено, че започва на 1 юни, не е представен на широката общественост. Не е представена и документация за технологията на реконструиране на трамвайното трасе по бул. „Дондуков”. Заради това гражданите се опасяват, че няма да има предвидени елементи и операции, които да ограничат шума, подобрят комфорта на пътуване и опазят подвижния състав на Столичен електротранспорт.
Припомняме, че в края на месец март зам.-кметът по транспорта в Столична община Евгени Крусев съобщи, че ремонтът на бул. „Дондуков“ стартира на 1 юни. Предвижда се реконструкция на трамвайния релсов път, пътните платна, контактно-кабелната мрежа в участъка от ул. "Кракра" до Младежкия театър, както и подмяна на подземната инфраструктура - канализация и водопроводни отклонения.
Според Крусев се предвижда и изграждане на перони при трамвайните спирки, като няма да се променя габарита на пътното платно и тротоарите.
Преди да се стигне до този компромисен вариант за ремонт на булеварда се обсъждаше идеята той да стане еднопосочен с движение в посока Министерски съвет, а „Цар Освободител“ да поеме трафика в другата посока. Идеята обаче не допадна на жителите на столицата и беше отхвърлена.
преди 7 години Паветата изискват скъпо трудоемко ръчно нареждане за разлика от асфалта, който се полага с машина и при повреда просто се изрязва с фреза и се заменя с нов слой с минимум труд. 25лв/кв.м. трудно ще стигнат да се платят надниците на майсторите, за такава сума може да се нареди само калдъръм. За 40лв може да се направи приличен асфалт, ако не се краде много. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Точно така. Освен това, там минават и бебешки колички, за които паветата са ужас. Няма такова нещо като "естествено" регулиране на скоростта. Има си правилник и точка.И само да не изкарат всичкото павета по улиците "културно наследство", че много културни ще вземем да станем... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Паветата са вредни за здравето на хората. Шумът от бул. Цар Борис е ужасен и не знам хората живеещи около булеварда защо не се си взели по едно паве и пред общината. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Браво на гражданите, Дондуков трябва да си остане с павета и дори да стане пешеходна зона, в столицата ни пешеходните зони са прекалено малко ако гледаме другите европейски столици. Сегашната Синя зона реално би трябвало в по-голямата си част да се преобразува в пешеходна зона, вече имаме метро и добър транспорт, няма нужда от автомобили в зоната, нали за това се борихме и държавата наля камара пари за метрото ни в столицата? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Аман от измислени граждански организации с по няколко члена, които се опитват постоянно да налагат своите си разбирания за живота.В конкретния случай, на сайта на Столична община отдавна има анкета и всеки може да изрази своето мение как да изглежда булеварда, както и да види какви са резултатите от гласуването до момента. отговор Сигнализирай за неуместен коментар