Професионалното образование ще стане атрактивно за ученици и родители, едва когато в училище бъде давана качествена подготовка, която гарантира на учениците добра реализация на пазара на труда. Този извод бе направен днес при обявяването на съвместен проект на МОН и Европейския център за професионално образование /CEDEFOP/. Двете институции ще изследват заедно какви умения търсят работодателите от работниците и специалистите на българския пазар на труда, съобщават от министерството на науката.
„Тази информация е важна за учениците, за да могат да направят по-добър избор за кариера“, посочи пред участниците в проекта заместник-министърът на образованието и науката Мария Гайдарова.
Проучването ще продължи година и половина. Резултатите от него ще помогнат на професионалните училища и центровете за професионална подготовка да ориентират обучението спрямо потребностите на работодателите. Констатациите ще са важни и за управлението на секторните политики.
Крайната цел на партньорството между МОН и CEDEFOP е да се намалят липсата на умения и несъответствията в квалификацията, да се повиши възможността за намиране на работа, производителност и растеж, което е един от трите ключови приоритета на Програмата за нови умения в Европа.
Проектът е ориентиран към промяна не само на професионалното образование в училище, но и към професионалното обучение на възрастни.
Като адекватна мярка Гайдарова посочи въвеждането на дуалното обучение и кариерното ориентиране в училищната система. Голяма част от мерките в подкрепа на децата в риск, както и на талантливите ученици, са подкрепени от Европейския социален фонд.
Европейският център за развитие на професионалното обучение следи тенденциите на трудовия пазар и помага на Европейската комисия, страните от ЕС, работодателите и синдикатите да съобразяват предоставяното обучение с потребностите на пазара.
Бизнесът в България се оплаква от дефицит предимно на специалисти със средно образование. Липсват асансьорни техници, монтажници до средни кадри в сферата на компютърните технологии, но тепърва ще се правят проучвания, които да обхванат абсолютно всички сектори.
Засега МОН има макроикономическа информация и откъслечни данни от различни градове и сектори.
Целта на съвместния проект е да се направи пълна картина на ситуацията в страната – по сектори, региони и градове. На нейна база ще се определят начините за подкрепа на училищата, както и активните мерки на пазара на труда, прилагани от Министерството на труда и социалната политика.