В бъдеще все по-малко инфраструктурни проекти в ЕС ще се реализират само чрез грантове от еврофондовете. Тези, които са привлекателни за инвеститорите, ще бъдат пренасочени към Плана за инвестиции в Европа. А в някои случаи ще е възможно да се комбинират грантове от еврофондовете, например по Механизма за свързана Европа, с подкрепата на инструменти като Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ). Това стана ясно на транспортна конференция, организирана от Европейската комисия в София, с участието на комисаря по транспорт Виолета Булц.
Участниците в конференцията представиха различни проекти, реализирани с помощта на различни финансови инструменти, включително ЕФСИ, който е част от Плана за инвестиции за Европа. Фондът се управлява от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).
Модернизация на полските железници
С помощта на ЕФСИ са модернизирани полските железници, които след финансови загуби и сериозни проблеми с ликвидността започват проект за стабилизиране и модернизация. Експертите са били наясно, че това няма как да стане без финансова инжекция.
В проекта е заложено финансиране от 46 млн. евро от ЕИБ, като общата му стойност е около 107 млн. евро.
Междувременно превозвачът е трябвало да се преструктурира. Средствата са инвестирани в компанията с разрешението на Европейската комисия от полската Държавна агенция за инвестиционно развитие.
Дружеството е подписало договори с повечето региони за предоставяне на обществени услуги, в резултат са се подобрили експлоатационните му разходи. Със средствата е обновен остарелият подвижен състав.
Обновяване на летището във Вилнюс
Поредица от проекти се очаква да модернизират международното летище във Вилнюс, което очаква в следващите години сериозен ръст на пътниците (2,9 млн. през 2014 г.)
Прогнозата е за ръст на пътниците в Литва, затова са планирани подобрения по пътеките за рулиране, модернизация на терминала, мерки за безопасност и да се осигури капацитет за още 1,5 млн. пътници.
Крайно необходимо е било да се променят системите за обработка на багажа, които 20 години са разчитали на 100% ръчна обработка, но вече процесът е напълно автоматизиран.
Летището, което се намира на 7 км южно от града, ще се реконструира с помощта на ЕФСИ.
Пътният проект D4R7 в Словакия
Пътният проект D4R7 в Словакия също е в списъка на инфраструктурата, която се подобрява с помощта на ЕФСИ. Той се реализира с финансовата подкрепа на ЕИБ и ЕБВР.
D4 е двулентов път с дължина 27 км, част от околовръстното шосе на Братислава и от европейската транспортна мрежа. Той трябва да се свърже с R7 - водеща магистрала на югоизток от града с дължина 59 км.
Проектът се реализира като публично-частно партньорство и целта му е да подобри възможностите за превоз. Работата по него започва през 2014 г.
Средствата от ЕИБ са 500 млн. евро, а общата му стойност – 1,3 млрд. евро.
Преди D4R7 в Словакия е реализиран само един инфраструктурен проект във формат публично-частно партньорство, и то преди финансовата криза.
Тунел в Украйна
Ключов тунел за жп мрежата на Украйна, който свързва Киев с жп мрежата на ЕС, е било крайно необходимо да бъде разширен. Тунелът е с дължина близо 1800 м и е построен през 19 в. Заради остарялата инфраструктура в него прониква вода, а влаковете се движат с едва 15 км/ч.
По проекта се работи от 2002 г. когато е направен финансово-икономически анализ. Следва договор с ЕБВР за 120 млн. долара за вагони и строителство на нов двурелсов тунел, успореден на стария, който трябва да увеличи трафика през участъка.
Дружеството е трябвало да изпълни предварителни условия по кредитирането, да се преструктурира, да подобри управлението, да се разделят стопанските от нестопанските дейности, да се отделят инфраструктурата, пътнически и товарен превоз, което забавя изпълнението.
Три години след подписването на договора работата започва през 2007 г. След проблеми с търга, на който се явява един участник, процедурата е обявена отново и се явяват двама кандидати. Финалният контракт с изпълнителя е на стойност 85,5 млн. евро. Финансирането е допълнено от ЕИБ.
През годините разходите нарастват значително, сменят се 12 правителства, не са спазени първоначално определените срокове. Въпреки това в Украйна отчитат, че проектът е успешен и се очаква през 2018 г. новият тунел да бъде пуснат в експлоатация.