Българските авиокомпании очакват в следващите години ръст в рамките на 10 до 15 на сто. Това съобщи пред медиите председателят на Управителния съвет на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) Светослав Станулов.
Според анализ на асоциацията, обхванал изминалите 15 години за сектора, както местните, така и чуждестранните авиокомпании на българския пазар ще растат. Но ръстът ще е много по-силен при международните авиокомпании.
2016 година беше сравнително добра година за българските авиокомпании. Тогава през българските летища се преминали общо 9,2 млн. пътници, пътували с редовни или чартърни превози, отчита Асоциацията.
Ръстът на превозените пътници с международни полети до и от България за 2016 г. спрямо 2015 г. e 1,7 млн. пътници, или 23%. От тях 4,8 млн. (или 52%) са преминали през Летище София. Общо през Бургас и Варна са преминали 4,3 млн., или 47,2%. През Пловдив са преминали 76 хил. пътници, или 0,8% от общия брой.
Според АБА превозените пътници по редовни линии са 6,2 млн. (67,9%) при 4,8 млн. (65%) през предходната година. Ръстът за 2016 г. спрямо 2015 г. е 1,3 млн. пътници, или 28%.
Българските авиокомпании са превозили миналата година 2,2 млн. пътници при 2,03 млн. през 2015 г., или с 8,4% повече. Така 24% от пътниците са били превозени от местните въздушни превозвачи при дял от 27,2% през 2015 г.
Основен фактор за ръста на превозените пътници е туризмът, плюс деловите пътувания до София, обясни данните Светослав Станулов. Данните за Варна и Бургас по думите му са повлияни от влошената обстановка в Турция и Египет и пренасочването на туристите към българските курорти.
На въпрос защо очакваният ръст в сектора ще е по-висок при международните авиокомпании, изпълнителният директор на „България Ер“ Янко Георгиев заяви: „Навлизат нови чуждестранни превозвачи, което води до допълнителен трафик. Ние запазваме обема на трафика“.
По думите му по-голямата част от ръста при чуждестранните авиокомпании се дължи на нискотарифните превозвачи, както и на другите големи играчи на българския пазар.
Пътници по редовни и чартърни полети за периода 2003 – 2016 г., тренд и прогноза по тренда до 2020 г. Източник: АБА
В отговор на въпрос за конкуренцията Янко Георгиев коментира, че Ryanair „се появява там, където има голям потенциал за развитие, което означава, че в България този момент е дошъл. Това е компания, която генерира нов трафик и той след време се преразпределя“.
„Това е предизвикателство за нас да станем по-гъвкави на пазара и да предлагаме конкурентни продукти“ , коментира той.
Той заяви, че „България Ер“ очаква 10,7% ръст на трафика през 2017 г. при чартърите и редовните полети.
На въпрос дали ще бъде преразгледан графикът на полетите до Брюксел, Георгиев отговори, че това ще бъде факт през 2018 г., когато България ще поеме председателството на ЕС. Той допълни, че към момента не е налице достатъчно трафик за самостоятелно развитие на междуконтинентални полети от страна на компанията.
Превозвачите трябва да предложат не само ниска цена, а и добра услуга, заяви главният секретар на АБА Йовко Йоцев. По думите му присъствието на нискобюджетните компании действа дисциплиниращо на всички останали.