IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Кризата в БДЖ е преди всичко управленска, твърдят експерти

През последните 10 години се правеха кухи реформи, коментира Йордан Мирчев

18:49 | 24.02.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

Кризата в БДЖ не е финансова или техническа, а преди всичко управленска. Това заявиха експерти на дискусията „Предизвикателствата пред българските железници за изход от кризата“.

Пазарният дял на железниците в България намалява, те всъщност остават без превози, коментира проф. Йордан Мирчев - бивш председател на комисията по транспорт в парламента и бивш генерален директор на БДЖ.

По думите му приходите на „БДЖ – Пътнически превози“ не покриват разходите дори за заплати, а „БДЖ – Товарни превози“ губят клиенти, които се поемат от частни превозвачи.

През последните 10 години се правеха кухи реформи, а в това време БДЖ получиха над 2 млрд. лв. субсидия, посочи той.

Йордан Мирчев коментира още, че е време да се обърне посоката на управление на субсидията.

Той посочи още, че е необходима нова национална транспортна схема за свързаност и достъпност на регионите, спиране на спада на товарни и пътнически превози и ръст на приходите, рециклиране на вагоните в български предприятия, възстановяване на контейнерния влак Солун – София. 

Сега, по думите му, железниците са откъснати от обществото, пътниците и икономиката.

„В цяла Европа железниците се развиват с държавна подкрепа, не може без финансиране от страна на държавата. Без ясни мерки и измерими резултати обаче не е разумно да се наливат публични средства в този сектор“, коментира и транспортният министър Христо Алексиев.

По думите му мерките трябва да са устойчиви и да се реализират за 5-годишен период, за да има резултат.

Той коментира, че две седмици, след като бе сменено ръководството на БДЖ, графикът за движение на влаковете се изпълнява над 90% с по-добра организация на подвижния състав, при доскорошни 70%.

Нямаме отношение към клиентите, а товарните превози са стигнали дъното, констатира и Георги Друмев – новият директор на „Холдинг БДЖ“.

По една трета от трасето е възможно влаковете да се движат с проектна скорост, а по останалата част от мрежата те се движат с по-ниска скорост, стана ясно от изявление на новия директор на НКЖИ Красимир Папукчийски.

Той допълни, че през 2016 г. приходите на компанията от инфраструктурни такси са 57 млн. лв. заради спада на пътници и товари.

Транспортният министър поиска равнопоставеност на автомобилните и жп превозвачите при ползването на инфраструктурата.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:28 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още