Архитекти предлагат "Струма" да се превърне в пътна и железопътна магистрала през Кресненското дефиле, а трафикът в района да минава през поредица двуетажни тунели. Идеята обявиха от неправителствената инициатива "Граждани за устойчиво развитие". Членовете й настояват да бъде спряна обществената поръчка за ЛОТ 3.2 от автомагистрала "Струма", съобщи БТА.
Архитектите се обявиха против идеята трасето на магистралата при Кресна да бъде разделено на две - колите в едната посока да се движат по сегашния път Е79, а в другата - по ново трасе на височина 750 метра в планината.
Според тях пътната и железопътната магистрала може да минават през поредица "светли" и "тъмни" двуетажни тунели през дефилето. Идеята им е тунелите да са широки и да позволяват движение на колите в три платна във всяка посока.
Предложението е тунелите да са двуетажни.
Идеята е в едната редица тунели ТИР-овете да се движат на "първия етаж", а леките коли - на "втория". В другата поредица тунели на "първия етаж" да минават влаковите композиции, а на "втория етаж" отново да е за автомобили.
Според архитектите цената на тази магистрала може да е само с до 50% по-скъпа от сегашното предложение на пътната агенция и на Министерството на регионалното развитие и благоустройство.
“Проектът ще позволи на влаковете да минават през Кресненското дефиле със скорост от 160, дори 200 км/ч”, обясни инженер Румен Марков от сдружението.
Архитект Димитър Димитров, който също е член на "Граждани за устойчиво развитие" информира, че гражданите на Кресна подкрепят този идеен проект и на 11 март ще поискат да има местен референдум за трасето на магистрала "Струма".