Разпоредената от премиера Огнян Герджиков проверка за дейността на министерствата и обявените от тях обществени поръчки откри, че в някои от търговете са били заложени дискриминационни условия. Това се казва в публикувания днес доклад на главния инспекторат на Министерския съвет, подписан от ръководителя на инспектората Мария Томова.
Адресираният до премиера доклад е базиран на ревизиите, които направиха министрите от служебния кабинет, след като встъпиха в длъжност. Проверени са търгове, проведени през последните 2 гoдини. От докладите са изключени търговете, проверявани от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) и Прокуратурата.
Според докладите през проверявания период няма данни за съществени нарушения в работата на министерствата, но имало информация за възникнали проблеми при конкретни политики и програми. Дава се пример с Министерството на образованието и науката, където отчитат „възникнали проблеми“ с управлението на ОП „Наука и образование за интелигентен растеж" 2014 – 2020 г..
Според представения днес доклад, в някои търгове са включени изисквания, които дават предимство или необосновано ограничават участието на кандидати.
Изброени са следните търгове:
Агенция „Пътна инфраструктура“:
Обществена поръчка за поддържане на участък от магистрала „Хемус“, която включва и поддържане осветлението на тунелите „Витиня“, „Топли дол“, „Ечемишка“ и „Правешки хан“ (проведена през 2015 г.);
Обществена поръчка за поддържане на участък от магистрала “Тракия“ и пътна връзка „Марица“ с дължина 2,250 км, включително и осветлението на тунел „Траянови врата“ (проведена през 2015 г.);
Министерство на икономиката: залагане на дискриминационни условия в техническите спецификации при процедури за определяне на изпълнител по ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика“;
Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП): обществена поръчка за надграждане на уеб базирана информационна система за вътрешна комуникация между българските служби по търговско-икономически въпроси в чужбина и ИАНМСП (с прогнозна стойност: 625 хил. лв. без ДДС), проведена през 2016 г. Процедурата е проведена при липса на конкуренция, за което има становище на АОП за незаконосъобразност;
Агенция по заетостта – обществена поръчка за извънгаранционна поддръжка и ремонт на служебните автомобили.
В доклада се изброяват и обществени поръчки, чието стартиране е забавено. Те са на:
Министерството на земеделието и храните - за последваща оценка (ex-post) на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013 г. като според информация от МЗХ неизпълнението ще доведе до риск от спиране на средствата по Програмата.
Министерството на здравеопазването – обществени поръчки за застраховане на санитарните автомобили на спешната помощ и центровете по трансфузионна хематология. След подаден сигнал в КЗК от комисията е установено, че обществената поръчка не отговаря на изискванията на ЗОП, пише в доклада.
Министерство на вътрешните работи – забавено провеждане на търгове за дейности с цел справяне с бежанската вълна, финансирани с евросредства от фонд „Убежище, миграция и интеграция“ и фонд „Вътрешна сигурност“.
За изразходване на средствата по тези фондове се предвижда откриване на около 94 броя обществени поръчки за над 178 млн. лв. без ДДС.
Процесът по откриването на поръчките е забавен, което поставя в риск изпълнението и усвояването на заложените средства (периодът на финансирането е 30.09.2016 – 30.09.2017 г.). Съществува и риск от наказателна процедура от страна на ЕК, поради неспазване на поетите от България ангажименти, в качеството й на държава, в процес на присъединяване към Шенгенското пространство, казват авторите на доклада.
Министерство на отбраната – късното утвърждаване на годишния План за обществени поръчки и многократното коригиране на Единния поименен списък на обектите за строителство и строителни услуги са станали причина за забавеното стартиране на някои търгове. Пример – обществена поръчка за доставка на хранителни продукти и напитки е стартирала през август 2015 г. след като срокът за изпълнение на предишния договор е бил изтекъл през юни същата година.
Агенция по вписванията – обществена поръчка с предмет „Разширяване капацитета на масивите за съхраняване на данни и за изграждане на нова система за генериране на резервни копия на Имотния регистър, Търговския регистър, Регистър БУЛСТАТ и РИОС“. От КЗК е наложена мярка „спиране изпълнението“ на процедурата до произнасяне по съществото на жалбата, поради което се генерира голямо забавяне, което може да доведе до сериозни последици за функционирането на посочените регистри.
В доклада се изброяват и търгове, при които е забавено сключването на договори, тъй като решенията на възложителя са обжалвани:
Министерство на околната среда и водите – обществена поръчка „Надграждане на геоинформационната система за управление на водите и докладване“, обществена поръчка „Подобряване на Информационната система към Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие в България“ и обществена поръчка „Избор на изпълнител за извършване на анализи и проучвания на видовете и природните местообитания в България“;
Агенция „Пътна инфраструктура“ – обществената поръчка за тол системата.
Според доклада, има случаи, в които не са спазвани законово определени срокове за произнасяне по жалби от страна на КЗК и Върховния административен съд (ВАС), за което е докладвало Министерството на финансите.
Пак след ревизията във финансовото министерство на премиера е докладвано за „зачестили случаи, при които има индикации за картелни споразумения“. „Случаите на картел се доказват трудно, а делата продължават години, поради което не е налице реален ефект“, пише в доклада.
Предложени са следните мерки за справяне с проблемите:
повече служители в звената за обществени поръчки (в институциите, където са определени един или двама служители) и организиране на специализирани обучения по ЗОП;
да се създаде централизирана уеб-базирана платформа за електронни обществени поръчки (в момента се подготвя техническа спецификация и предстои откриване на процедурата до края на февруари 2017 г.);
да се обмислят възможности за изменение на ЗОП, както и на Закона за защита на конкуренцията, с които да се оптимизират изискванията за участие в процедурите и за обжалване на решенията на възложителите.
В доклада се отчита, че в част от министерствата не са установени нарушения при провеждането на обществените поръчки, а само случаи на допуснати административни и технически пропуски.
В заключение в доклада се отчита, че наред с позитивите има „повтарящи се през годините недостатъци в чувствителната област на обществените поръчки, касаещи тяхното планиране, подготовката на документацията и провеждането на процедурите“.