Туристическият бизнес в България определи като лош изминалия двугодишен мандат на управление на първото Министерство на туризма и постави високи очаквания към бъдещото ръководство в редовното правителство. Това стана ясно на дискусия за проблемите пред българския туризъм, организирана от туристическата индустрия в рамките на Международната туристическа борса „ВАКАНЦИЯ/ СПА ЕКСПО“, която се провежда в момента.
Двете туроператорски организации – Асоциация на българските туроператори и туристически агенти и Българска асоциация на туристическите агенции, очакват в новия мандат министърът на туризма да бъде човек от индустрията с непосредствен опит в туризма, заяви Байко Байков, председател на АБТТА.
По думите му са необходими спешни действия по актуализиране на законовата рамка в синхрон с пазарните реалности в посока стимулиране на легалния бизнес, създаване на равнопоставена пазарна среда и ефективна данъчна регулация на туристическите услуги.
Законът за туризма, който в момента е обявен за обществено обсъждане, трябва да бъде изцяло пренаписан в частта му за туристическата агентска дейност, потвърдиха туроператорите. Сред основните искания е недопускане на дублиране на действащата защитна схема – застраховка професионална отговорност на туроператора и комбинирането й с втори защитен механизъм – гаранционен фонд или клиентска сметка.
От ревизия се нуждае и наредбата за екскурзоводската дейност и правоспособността за упражняване на професията екскурзовод. От поправки се нуждае и тарифата за таксите, защото някои такси са неадекватно високи, смятат от бранша.
Бъдещото ръководство на министерството трябва да разгледа с приоритет държавната политика за национална туристическа реклама, настояват още обединенията на турагентите. Посоката следва да е за определяне на целеви пазари и видове комуникационни активности на стратегически за България форми на туризъм с фокус върху пазари от ЕС и съседни държави. От индустрията препоръчват също повишаване качеството на националния туристически портал и използването на съвременните технологии за разпространение на вече създадените мултимедийни рекламни продукти.
Сред очакванията на бизнес обединенията в туризма са възстановяването на ефективен диалог между държавата и бизнеса по провеждане на държавната политика в сектора, промяна статута на Националния съвет по туризъм от консултативно звено в орган с право да взема решения по политиките и рекламата на туризма.
Предлага се да се засили държавният контрол със съдействието и на други отговорни институции по ограничаване на неформалната икономика и повишаването на сигурността на потребителите на туристически услуги.
Критиките на туристическата индустрия към досегашното управление са свързани с липсата на ефективен диалог по политиките, с предлагането на нефункционални наредби, които пречат на бизнеса и липсата на лостове за контрол. Поднормативната уредба, която е заложена, пречи на икономическата инициатива и създава неприемливи отговорности за фирмите, смятат от бранша.
Множество са и критиките по отношение на туристическата реклама досега. Според Байко Байков рекламата на страната ни е лишена от стратегическа визия и фокус, липсва прозрачност на вложените средства, налице е неадекватно присъствие на България на туристическите пазари.
От Асоциация на българските туроператори и туристически агенти и Българска асоциация на туристическите агенции обявиха, че ще се консолидират в името на повече защита на интересите на българските туроператори.
По инициатива на двете организации започва подготовката по създаване на съвместна структура от федеративен или конфедеративен тип, в която обаче организациите ще бъдат автономни. Най-вероятно новата структура ще се нарича Национална федерация на туроператорите и турагентите, каза Байко Байков.