Около 200 млн. лева са достигнали задълженията на общините през 2016 г. по неокончателни данни, каза пред БНР зам.-изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) Емил Савов. В предишни години задълженията са били 160 – 170 млн. лв.
Въпреки ръста на неразплатените задължения на местната власт, повечето общини ще задържат местните данъци на нивото от 2016 г. В някои общини обаче таксите ще се увеличат – главно областни центрове, но те са изключение от общата картина.
Не така стоят нещата с таксите, които много общини са решили да увеличат през 2017 г., около една пета от общия брой, но има и такива, които намаляват размера, например на таксите за битови отпадъци, за детски ясли и градини. По думите на Савов те са малко на брой, но има и такива.
Емил Савов допълни, че основно предизвикателство е балансът между просрочени задължения и просрочени вземания.
Той допълни, че такса битови отпадъци в някои общини е увеличена с до 10% спрямо 2016 г.
По повод искането общините да събират поне един пряк данък, който да стане местен приход, Емил Савов каза, че сдружението продължава да държи на тази идея. Европейската практика е споделяне и предоставяне на общините на част от приходите от данъка върху доходите на физическите лица, каза той. Разговори по темата ще се водят със следващото правителство.
По степен на централизация гоним челните места в Европа, отбеляза още представителят на НСОРБ. Той посочи и практиката за извънредни трансфери от централния бюджет за определени общини.
По повод разписаните процедури за финансово оздравяване на общини, от което се нуждаят 36 населени места, той каза, че досега помощ не е е оказана на нито една община. Ако тази помощ дойде, ще бъдат подпомогнати най-закъсалите. В Закона за публичните финанси има разписани срокове и задължения за общините срещу пожелания за Министерството на финансите, смята той.