Столичният кмет Йорданка Фандъкова обеща строг контрол на автомобилите, ограничение на скоростта им до 30 км/ч, безплатен градски транспорт и велосипеди под наем, за да се подобри качеството на въздуха в София.
На пресконференция столичният кмет очерта програмата за справяне със замърсяването на въздуха на столицата.
Градският транспорт в София да бъде безплатен в дните със замърсен въздух, а движението на колите да бъде ограничено са част от идеите на столичния кмет Йорданка Фандъкова.
По думите ѝ този въпрос ще бъде разгледан на заседанието на Столичния общински съвет (СОС) на 23 февруари, предава агенция „Фокус“.
„Надявам се да имаме възможност и право временно да ограничаваме движението на автомобили в определени зони на града при прогноза за завишени нива на замърсяване, както и да регламентираме пускането на безплатен градски транспорт в такива дни. Говорим за дни с трайно завишаване показателите“, коментира кметът на Столична община.
От днес „Пътна полиция“ е започнала проверки на всички автомобили с дизелово гориво, които се спират от движение, ако нямат катализатори, съобщи още Фандъкова.
Според нея това е практика в други градове и столици, но подчерта, че дългосрочните мерки за справяне с проблема също са много важни.
„Ще предложим на държавата създаването на национални стандарти за горивата за отопление“, допълни тя.
Според столичния градоначалник е време да се промени стратегията за енергийно подпомагане на нуждаещи се семейства и на такива хора да се предоставят възможности за отопление с горива с ниски вредни емисии.
Фандъкова предлага да се направи втора мащабна национална програма, след тази за санирането, за подмяна на неекологичните отоплителни уреди. Тази програма обаче няма да е безплатна, а по нея ще се предлагат нисколихвени кредити или частично финансиране, уточни кметът на София.
Предстои да бъде развита веломрежата на столицата, а на места скоростта на автомобилите ще бъде ограничена до 30 км/ч, обясни още кметът.
„Заедно с въвеждането на велосипеди под наем, разработихме и схеми за зони с успокоено движение. Първата такава е с намаляване на скоростта на автомобилите на 30 км/ч, съвместно с велосипедите, между бул. „Христо Ботев“, ул. „Алабин“, „Леге“, бул.„Цар Освободител“ и бул. „Васил Левски“. Изчислено е, че дори само намаляването на скоростта на автомобилите също помага за ограничаване на запрашаването. Отделно от това се стимулира и велосипедния транспорт“, каза градоначалникът.
„Убедена съм, че само с ограничения няма да стане, затова нашата отговорност е да стимулираме повече хора да използват градския транспорт. Това става чрез неговата модернизация. Очакванията са ни въвеждането на електронната система за таксуване да подобри услугата и желанието на хората да използват градски транспорт. Категоричен е ангажиментът ни да увеличим миенето на улици и булеварди“, коментира още Фандъкова.
Тя обясни, че е разговаряла със служебния министър на транспорта Христо Алексиев и посочи, че към момента екипи от министерството работят за завишаване на контрола на техническите прегледи.
Новата програма за качеството на атмосферния въздух предвижда и проверки за изгаряне на материали, замърсяващи въздуха. От Столичния инспекторат проверяват пунктовете за изкупуване на гуми. „Тези проверки се извършват с РИОСВ, които имат правомощията да налагат санкциите“, допълни Фандъкова.
В програмата е предвиден и контрол върху строителните обекти.
преди 7 години Новите светофари не пускат зелено за пешеходците, ако не се натисне копче, при това поне 10 секунди преди времето за зелена светлина. Ако не смогнеш и със секунда, чакаш целия цикъл. Също така когато има засилен трафик, пропускат един цикъл на зелената светлина за пешеходците, дори и да е натиснато копчето. Тоест ако има трафик и си пешеходец, чакаш по два цикъла, за да ти светне зелено, което обикновено са 4-5 минути. Ако имаш два-три такива светофара и си пеша, направо си губиш 15 минути в чакане по светофари. Вместо да се дава път на пешеходците, в БГ се толерира трафика. Ето това Фандъчкова нарича "стимул за намаляване на трафика". В нормалните държави хората използват колела, а не коли! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Много изхвърляния без достатъчно анализ. Кметицата да си покаже носа през прозореца, за да види основната причина за голямото замърсяване с прахови частици - зима е, народът е беден и гори каквото му попадне в кюмбетата. Освен това сделката "безплатен градски транспорт срещу солена такса за паркиране в някоя цветна зона" не ми е изгодна. Колкото до екологичността на автомобилите - тя се мери на дупето на автомобила, а дали има или няма катализатор, е съвсем друга работа. Не се наемайте толкоз с неща, дето не разбирате. Разбирам, че идват избори, но ще станете смешни! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Някои от предложенията са безумни. Например ограничението за 30 км/ч. При ниска скорост двигателят произвежда повече замърсяване и харчи повече. Като ограничиш скоростта не помагаш особенно. Електронното таксуване не виждам с какво би помогнало - освен ако не направи градския транспорт значително по-евтин.Трябва спирките да се направят като метрото - да може да се влиза само с билетче или карта. Тогава наистина ще намалеят гратисчиите. Или контрола, която продава билети във всеки автобус. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Билетката, за протокола: безплатен обяд няма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар