Само ремонтиращите се с европейски средства жп линии ще разполагат със система за автоматичен контрол на скоростта на влаковете. Това става ясно от писмен отговор на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски на въпрос на депутата от Реформаторския блок Петър Славов.
Въпросът и отговорът са публикувани на сайта на Народното събрание.
Припомняме, че основната версия за инцидента в Хитрино, при който се взривиха цистерни, превозващи пропилен, е движение на композицията с превишена скорост.
Превозвачът „Булмаркет“ настоява обаче, че освен скоростта сред причините за инцидента е и незаключена стрелка, заради което част от цистерните са тръгнали по съседната линия и това е довело до усукването и дерайлирането на композицията. Компанията нае международни експерти, които да докажат твърдението, но те не бяха допуснати до мястото на инцидента.
Московски посочва, че в момента система за автоматична локомотивна сигнализация е внедрена в жп участъците София – Пловдив и Скутаре – Стара Загора. Железопътен възел Пловдив, в който влизат гарите Пловдив пътническа, Пловдив разпределителна (изток), Тракия и Филипово, и участъкът Стара Загора – Бургас е съоръжен със система за контрол на движението на влака ETCS ниво 1 (система за контрол на движението на влака).
Московски признава обаче, че заради ремонтните дейности системата за автоматична локомотивна сигнализация е временно прекъсната в участъка от гара Септември до гара Пловдив и от гара Стара Загора до гара Бургас.
В процес на изграждане и въвеждане в експлоатация през тази година е ERMTS/ETCS система (система за контрол на движението на влаковете) в участъците Пловдив – Свиленград и Пловдив – Септември.
До 2020 г. ще бъде довършена съответната система за контрол в участъка Пловдив – Бургас.
В участъците, които се ремонтират, Националната компания „Железопътна инфраструктура“ монтира и допълнителни системи за контрол.