Картинката на митнически служител, разпращащ пакети с куп бланки в ръка и ръчно слагащ печат на заявления, скоро ще остане в миналото. С новия Митнически кодекс на ЕС (МКС), който влезе в сила на 1 май 2016 г., се правят съществени реформи. Очаква се от 31 декември 2020 г. митническите декларации да станат 100% електронни, коментират експертите от логистичната група GEFCO.
"Целта е всички държави членки да споделят еднаква информация през свързана и централизирана система в реално време на стоките, влизащи във и излизащи от Европа", каза Томас Марин, анализатор в GEFCO.
От групата коментират още, че новият Кодекс въвежда статуса на одобрен икономически оператор (ОИО), за да подсили сигурността при движението на стоки.
След терористичните атаки от 11 септември 2001 г. сигурността изплува като главен проблем за Световната митническа организация, която въведе SAFE стандарт през 2005 г. SAFE стандартите доведоха до създаването на статус на ОИО през 2008 г. Предимствата за фирмите и операторите обаче останаха неясни.
С новия Кодекс ЕС направи статуса на ОИО необходим при международна експанзия, казват от логистичната група.
Одобрените притежатели имат предимство - например по-бързо освобождаване от митница, предварително известие за митнически проверки и избор място за проверки.
За получаване на статус на ОИО агентите трябва да демонстрират уменията и опита си, обяснява Ивес Таелман, директор "Митнически и данъчни дейности" в групата.
В замяна на предимствата ОИО трябва да предоставя повече информация при всяка стъпка от логистичния процес. Това трябва да подобри проследяването на стоките, особено тези, превозвани чрез самолет или кораб.
Новият Митнически кодекс на Съюза въвежда нов принцип: разделяне на потока от декларации за внос и износ от физическия поток на стоките до 2020 г.
"С централизирани митници и такси става възможно да се подават всички документи в един митнически офис, който ще контролира електронните декларации без значение от географското местоположение на стоката", обяснява Марин.
"Някои клиенти вече искат да се възползват от иновациите в Митническия кодекс, но това е невъзможно засега", допълва той.