Фалитът на туроператора „Алфатур“ не се случва изненадващо. Твърде вероятно е и други оператори в този бизнес да изпаднат в подобна ситуация. Това каза за Investor.bg Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма.
Днес стана ясно, че туроператорът „Алфатур“, заедно със свързаните дружества "Алфамарина" и "Алфамарина БГ", са подали молба в съда за започване на процедура по несъстоятелност.
Драганов уточни, че казусът с несъстоятелността на „Алфатур“ е съвсем различен от фалитите на туроператори, на които станахме свидетели през последните години.
Геополитическата криза, на която станахме свидетели през последната година, преструктурира туристическия пазар и е в основата на този фалит, посочи експертът. Той напомни, че милиони туристи се пренасочиха от определени дестинации към други, по-сигурни. Като следствие от това големи загуби претърпяха и авиокомпаниите – става дума за загуби за милиони, посочи Драганов. В този смисъл фалитът на „Алфатур“ не е необичаен, каза той.
Това е пример, който ни показва, че и български оператори не са могли да издържат на големия натиск, на който е подложен туристическият бизнес поради споменатите неблагоприятни фактори, отчете Румен Драганов. И припомни, че някои от фирмите, които оцеляват на туристическия пазар у нас, са успели да диверсифицират пазарите си и да се пренасочат към нови дестинации, замествайки проблемните Турция, Тунис, Египет.
Тези, които оцеляха, са превъзмогнали кризата, но ще наблюдаваме още процеси по несъстоятелност, каза Румен Драганов.
Друга причина според експерта, която може да предизвика фалити на туроператори, е навлизането на различни дигитални стратегии за резервации – чрез интернет, чрез мобилни устройства. Навлизат нов вид услуги при туристическите резервации, свързани с високите технологии, което също може да бъде причина за фалит на традиционните оператори, отчете експертът.
Румен Драганов посочи, че при обявяването на несъстоятелност „Алфатур“ е спазила правилата на Закона за туризма, имала е добра организация и е реагирала адекватно. Информирала е застрахователя "Евроинс" навременно, както е по закон до 24 часа след настъпването на застрахователното събитие.
„Алфатур“ коректно е изпълнила задълженията си, посочи експертът. Той допълни, че обявеният фалит не означава край за дейността на компанията. Предстои съдът да поиска оздравителна програма и е възможно тя да се върне към бизнеса.
преди 7 години Случва се нормалното за фирма като тях!!!На мен ми развалиха 2 почивки и то отпреди 5 години и повече .....даже се чудя как са издържали досега! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Случва се нормалното за фирма като тях!!!На мен ми развалиха 2 почивки и то отпреди 5 години и повече .....даже се чудя как са издържали досега! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Ето и първите жертви на геополитическите конфликти на родна земя. А на мен ми развалиха лятото почивката в Анталия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар