Ниската грамотност на българските ученици се дължи главно на комуникацията в интернет и по-специално – в социалните мрежи. Така заместник-министърът на образованието в оставка Диян Стаматов коментира пред Нова телевизия новите стряскащи данни от международното изследване PISA.
То e посветено на функционалната грамотност и е проведено през пролетта на 2015 г. В него са участвали 6 300 българи на 15-годишна възраст. В продължение на два часа те са решавали компютърно базиран тест със 150 задачи по природни науки, математика, четене и модул „Решаване на проблеми в сътрудничество“.
Нашите ученици се нареждат на 45-о място сред представители на общо 72 страни.
„Участвалите в изследването са влезли в училище точно когато в живота ни навлиза и Facebook”, обясни Стаматаов.
Според него, за да се подобрят резултатите на учениците ни, трябва да се промени начинът на преподаване, който е напълно отживял. Стаматов обаче подчертава, че за това е нужно време, включително и да се видят резултати.
„Учителите трябва да имат повече свобода и време”, каза заместник-министърът в оставка. Целта е да се повтарят и надграждат знанията. Новият закон за образованието, който влезе в сила от август тази година, работи именно в тази посока, каза той.
За Стаматов последните десет години са били загубени за реформи в образованието.