IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Експерти съветват да сравняваме оферти, преди да пазаруваме в Черния петък

Всяка година след големите намаления потребители се оплакват от нелоялни практики

13:45 | 25.11.16 г.
<p>
	<em>Снимка: архив, Ройтерс</em></p>

Снимка: архив, Ройтерс

Преди да пазаруваме, да сравняваме оферти – това съветват експерти по повод днешния „Черния петък” - множеството обявени намаления в различни магазини и очакваната лавина от покупки.

Всяка година след деня на „Черния петък“ постъпват редица сигнали за нелоялни практики от страна на търговци, казват от асоциация Активни потребители в бюлетина си. Експертите съветват потребителите да бъдат по-предпазливи при покупките и да проверят дали намаленията са реални.

Според тях рядко нови модели могат да бъдат намалени значително, а потребителите могат да провярат различни магазини в търсачка със задна дата дали „намалената“ цена всъщност не е стандартна.

Фалшив „Черен петък”, недействителни отстъпки или реални отстъпки без печалба за потребителя, анонси за бомбастични намаления - това са само част от капаните, които дебнат обзетите от еуфорията на голямото пазаруване в деня на „Черния петък”, каза пред bTV Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Той посочи, че потребителят може да бъде привлечен с оферти или брошури, на място в магазина да установи, че тези стоки ги няма, но след като вече е там, да си купи нещо друго, което не е чак толкова изгодно. 



Той разкри и друга схема за заблуда – когато отстъпките са реални, но на практика без печалба за потребителя. „Някои по принцип продават по-скъпо и дори да направят истинско намаление, е възможно да се окаже, че на друго място същата стока може да бъде намерена по-евтино, дори и да не е намалена. Затова съветваме потребителите да сравняват оферти, особено онлайн това е доста лесно и бързо”, препоръча Маргаритов, цитиран от пресцентъра на КЗП.

Анонсите за бомбастични намаления също са успешна тактика за привличане на повече клиенти. „Когато на витрината виждате едни огромни проценти, но в самия обект се оказва, че само 5-6 или десет артикула се продават с такива намаления, а останалите – почти без или с много по-малки, това е нарушение”, категоричен бе Маргаритов.

„Намаление в намалението” е още един трик, който търговците прилагат във връзка с анонсирането на големия процент. Първоначално обявяват малко намаление и след това върху него наслагват друго и анонсират целия процент. Например към -20% добавят -50% и казват ето тази рокля е намалена със 70%. Това не е така, тъй като тя не е продавана на старата цена достатъчно дълго време”, разясни председателят.

По повод онлайн продажбите в деня на „Черния петък” най-често срещаният трик е т. нар. „техническа грешка”. „По такъв начин онлайн търговците се опитват да се оправдаят, когато са анонсирали някакво намаление, а след това или не са го предоставили, или стоката не е могла да бъде натоварена в кошницата, или не са я доставили на клиента си. Това, разбира се, е неприемливо”, посочи Маргаритов.

Той предупреди, че при подобни широкомащабни кампании е възможно да се появят и мними търговци. Маргаритов обясни, че обикновено те съществуват ден-два в онлайн пространството, приемат поръчките, а след като получат сумите от авансовото плащане, изчезват и трудно могат да бъдат открити.

Той припомни, че клиентите следва да могат да се откажат в 14-дневен срок от покупка през Интернет или извън търговски обект, както и да предявят рекламация за дефектна стока, независимо по какъв начин е закупена.

Маргаритов съобщи, че при в хода на подготовката за проследяване на кампанията „Черен петък” комисията е установила, че се отправят и доста оферти, които биха обвързали по-дългосрочно потребителите. Такива, например са тези за „бързи заеми”.

От Активни потребители допълват, че у нас през ноември 2015 г. е бил отбелязан над 125% ръст на онлайн продажбите по време на „Черния петък“, по данни на RTB House.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:48 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още