За периода от 15 ноември до 1 март трябва да се използват гуми, предназначени за зимни условия, или гуми с дълбочина на протектора не по-малка от или равна на 4 мм. Това решиха депутатите, като приеха на второ четене изменения в Закона за движение по пътищата.
Първоначалното предложение, прието от транспортната комисия, беше да се кара само със зимни губи, но след бурна дискусия има ли смисъл от това и дали не се натоварват прекалено бюджетите на шофьорите, народните представители решиха да направят компромис.
Атанас Атанасов от ДСБ дори обвини вносителите на поправката в лобизъм за вносителите на зимни гуми.
„Карате хората да дадат повече пари за гуми, отколкото са похарчили за самата кола. Това е чисто бъркане в джоба, а в България няма статистика за това колко от произшествията, особено на тези с жертви, са в резултат на такива технически неизправности“, каза той и допълни, че най-много жертви по пътищата има през август като причините за това съвсем не са гумите.
Според Делян Добрев от ГЕРБ изискване да се кара само със зимни губи при сняг и лед няма дори във Франция, страна доста по-северна от нашата.
"България е южна страна, зимата е мека, няма дори и евродиректива, която да ни задължава нормативно да въведем такова изискване, защо да го правим, след като само ще натовари милиони български домакинства със задължението да купуват зимни гуми“, каза и той.
Според него това ще се използва и за рекет върху шофьорите.
На съвсем друго мнение обаче беше съпартиецът на Добрев Красимир Велчев.
Според него техническата сигурност на колата е много важна на пътя и не може да се кара с „галоши“, защото повишават риска от инциденти.
Председателят на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев от РБ, пък каза, че който не може да си смени гумите, не трябва да кара кола, защото така застрашава своя и на останалите пътници живот.
С приетите текстове се въвежда изискване водачите да включват къси светлини при движение в тунел, чието начало е обозначено с пътен знак, допълва БТА.
Шофьорите се задължават да носят знак за първоначален технически преглед или удостоверение за периодичен преглед за техническа изправност.
На водачите се забранява да организират или участват в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване, както и да използват такива пътища за други цели освен за превоз на хора и товари.
С измененията се задължават водачите на пътни превозни средства с животинска тяга да носят светлоотразителни жилетки през тъмната част на денонощието.
Депутатите уточниха, че шофьор, който не участва в пътнотранспортно произшествие, но стане свидетел на такова, при което има пострадали, трябва да уведоми органите на МВР или администрацията на общината, на чиято територия е станала катастрофата.
преди 8 години Айде хаирлия да е... поредният лобистки закон.Такова чудо няма в повечето европейски страни?Прокуратурата, Цацаров, къде сте?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години "За периода от 15 ноември до 1 март трябва да се използват гуми, предназначени за зимни условия, ИЛИ гуми с дълбочина на протектора не по-малка от или равна на 4 мм. "Чукча писател, чукча не читател. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ха, че това е по-лобистки вариант. Летните гуми на различните производители са с протектор дебел 8 мм.. Това означава, че лятна гума в средата на "живота" си (с оставащи 15-25 хил. км) не може да се използва. Тогава вариантите са два: - купуваш нови летни, които караш като "зимни", докато "летните" летни се износят и тогава слагаш "зимните" летни, купувайки нови "зимни" летни. - купуваш си истински зимни (новите са с протектор от около 11 мм) и ги хвърляш с оставащи близо 30-35 процента от експлоатационния им пробег...И в двата случая се силно набутан - никога няма да караш лятото с нови летни гуми или ще хвърляш с 30-40 процента повече пари за зимни гуми.Ясно е кой печели. отговор Сигнализирай за неуместен коментар