Чужди компании от Франция, Испания и Италия изкупуват грозде от България. Причината е, че тези три държави изкорениха 700 хил. дка бели сортове стари лозя за последните три години и се получи вакуум на пазара. Това казва в интервю за в. „Труд“ директорът на Агенцията по лозата и виното Красимир Коев.
„Разбира се у нас и цените са по-ниски. Например в Германия един килограм бяло грозде сорт ризлинг се продава средно по 80-90 евроцента, а у нас е стотинки", посочва Коев.
"Купувачи са основно италианци и германци, но и гърци, румънци и чехи също купуват от нас. Италианците произвеждат газирано и полугазирано вино, напитки като мартини бианко, което се прави с наше грозде и после се изнася за САЩ“, казва още той.
Шефът на Агенцията отчита, че през миналата година у нас прибрани 195 860 т грозде и преработени от винарските предприятия. Кампанията тази година започна три седмици по-рано, но все още не е приключила. Средният добив тази година е около 600 кг от декар и при 600 хил. дка лозя, които имаме, реколтата е около 360 хил. тона.
„Нашите вина участват на международни конкурси и дегустационни изложения и само златните медали през миналата година, които получихме, са 150. Печелейки първо място, производителите получават и договор със западните вериги, а оттам и реализация на по-големи количества. През април се проведе Световният конкурс Concours Mondial De Bruxelle у нас. Там е съсредоточен целият елит на винарството. Чуждите фирми, които дойдоха и опитаха нашите вина, сключиха договори за доставка директно на място. Затова и за следващата година количествата вино, които ще се необходими, ще са много по-големи“, казва още Коев.
Той припомня, че в момента в България работят 263 изби, като има 19, които са в процес на доизграждане. Общо 65 са винарските изби са с чуждестранно участие. Има интерес от Русия, Германия, Франция САЩ, Холандия, Китай.
За миналата година сме изнесли 60 млн. л, а 120 млн. л е консумацията вътре в страната, отчита още той.
На вътрешния пазар, по думите му, от голямо значение е цената. „В диапазона от 5 до 10 лв. българските производители предлагат вино на изключително добро качество. От вътрешната консумация само 5 млн. л са внос, което е нищо на фона на други сектори. Българинът харесва българското вино. Това се дължи и на факта, че производителите уцелиха съотношението цена – качество“, казва още Коев.