IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

КЗК глоби „Фешън Дейс Шопинг“ за заблуждаваща реклама*

Онлайн магазинът ще плати 119 845 лева заради великденска промоция със завишени цени на четири артикула

14:43 | 08.11.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: www.pixabay.com</em></p>

Снимка: www.pixabay.com

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е установила извършено нарушение от страна на онлайн магазина „Фешън Дейс Шопинг” за заблуждаваща реклама и наложи имуществена санкция на дружеството в размер на 119 845 лв. (0,5% от оборота на предприятието за предходната финансова година).

Производството е образувано по инициатива на КЗК по повод обявената на сайта на дружеството www.fashiondays.bg великденска промоция под надслов „Специално за Великден! 25% отстъпка за всички продукти. Промо код: EASTER25SPECIAL. Той е бил валиден за ограничен период при поръчки над 130 лева.“

В рамките на образуваното производство е установено, че за периода 25-30 април онлайн магазинът предлага намаление от 25% на всички предлагани от сайта продукти при въвеждане на промоционалния код за отстъпка.

Обявено е, че промо кодът е валиден за поръчки, надвишаващи 180 лева (за първия ден на промоцията) и 130 лева (за останалите дни).

При проучването на КЗК са събрани доказателства, че цените на конкретни артикули от началото на промоцията са значително завишени в сравнение с периода, предхождащ кампанията, за да могат да бъдат обявени по-големи намаления за Великден. 

По този начин е налице възможност за заблуда на потребителя, като се създава невярна представа, че редуцираната с посоченото намаление цена, на която може да бъде придобита стока, включена в тази промоция, е много по-изгодна спрямо цената, на която може да бъде закупена от същия сайт извън кампанията.

Това внушение е установено от КЗК за заблуждаващо, както и поради факта, че цените на стоките в промоция, дори и след приспадане на отстъпката от 25%, са по-високи, отколкото цените на същите артикули преди промоцията.

“В случая се касае за търговска практика, която създава нелоялно конкурентно предимство на ответното дружество, като може да доведе до изкривяване на пазарното търсене в негова полза и във вреда на други конкурентни предприятия на пазара на онлайн търговия на стоки, обосновават се от КЗК.

В становище до КЗК, от „Фешън Дейс Шопинг“ обясняват, че великденската промоция не е свързана с намаление на цените (за разлика от предходни промоции), а с предоставянето на условна отстъпка.

“Тази отстъпка е предоставяна под условието за извършване на минимална покупка – първоначално от 180 лв., а впоследствие намалена на 130 лева. Тази отстъпка е могла да бъде получена чрез въвеждането на промо код (един и същ код е бил достъпен за всички потребители, използващи уеб сайта)”, аргументират се от дружеството.

Според него предоставянето на отстъпка на фактура е обичайна и добросъвестна търговска практика, която е често срещана на пазара и винаги се дава върху обявената цена на продуктите. Тя обаче не представлява намаление на обявените цени, дори само заради това, че се предоставя при изпълнение на определени условия – в случая, извършването на минимална покупка и въвеждане на промо код.

“Тази практика не противоречи на провеждането на предходни ценови промоции под формата на намаление на цените и в действителност няма пречка да се предоставя отстъпка независимо от или дори в допълнение на намаление на цените, посочват от „Фешън Дейс Шопинг“.

Дружеството счита, че поведението му е било проконкурентно и добросъвестно, осъществено в полза на потребителите.

"В момента екипът на Fashion Days се запознава в детайли с решението на Комисията за защита на конкуренцията и на този етап не може да коментира наложената санкция. Fashion Days ще продължава, както и досега, да предлага добри промоционални условия и отлично обслужване на своите клиенти, спазвайки законовите рамки" , коментира за Investor.bg Виктория Станчева, бранд мениджър на компанията за България.

От КЗК обаче са категорични, че дори и да се приеме твърдението на „Фешън Дейс Шопинг“ ЕООД, че дружеството е предлагало посочените продукти, с посочените регулярни високи цени за дълъг предходен период от време, това не опровергава заблуждаващия ефект на процесната промоция, тъй като не може да се очаква от клиентите на сайта да следят движението на цените и да са запознати с техните нива за посочените предходни периоди.

“Не може да се приеме, че потребителите са чувствителни към понятията регулярна и намалена цена и периодите, в които са се предлагали на тези цени търсените от тях стоки. Единственото, което потребителите реално разбират е, че продуктите им се предлагат с 25% отстъпка, което е достатъчно, за да ги мотивира към покупка.

От КЗК посочват, че въз основа на направен анализ, приложената отстъпка формира цена, която е неизгодна за тях с оглед на цената от непосредствено предходния период на предлагане на продуктите.

“Несъстоятелно е и твърдението на „Фешън Дейс Шопинг“ ЕООД, че не става дума за намаление на цената, а за условна отстъпка, която потребителят може да ползва или не, по негов избор. В конкретния случай понятията „отстъпка“ и „намаление от цената“ не са несъвместими сами по себе си, тъй като и двете водят до един и същ резултат –  клиентът е привлечен от идеята да купи нещо в „промоция“, в случая „Великденска“, а идеята на всяка промоция е свързана с предлагане на стоката на цена, по-ниска от обичайната такава и/или ползване на отстъпка от последната”, пише в решението на Комисията.

КЗК приема, че отстъпката не се прилага автоматично към всеки продукт на сайта, а може да бъде използвана от потребителя чрез въвеждане на код и при условие, че е избрал продукти на минимална стойност от 130 лева.

“Рекламираното голямо процентно намаление (25%) безспорно е от естество да подтикне клиентите към изпълнение на условията (стойност на поръчката и въвеждане на код), с цел да получат стока на по-изгодна (според техните възприятия) цена”, преценяват в КЗК и отчитат, че това въвлича в заблуждение.

Решението на КЗК подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок, напомнят от проверяващата институция с председател Юлия Ненкова.

*Актуализирано в 18 часа 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:06 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още