Съгласно Изборния кодекс участниците в предизборната кампания за президентския вот са задължени в срок от 30 работни дни след приключване на кампанията да представят отчет пред Сметната палата. Това съобщи в интервю по БНР Цветан Цветков, председател на Сметната палата.
Преди това срокът за предоставяне на отчетите беше 30 календарни дни, припомни Цветков.
Той обясни, че отчетът трябва да съдържа информация за приходите, реално извършените разходи, както и поетите задължения.
“Различни са сроковете за участниците в двата тура. Знаете, че имахме 21 участници в изборите и за 19 от тях надпреварата приключи на 6 ноември. До 16 декември те трябва да представят такъв отчет в Сметната палата, а за другите двама, които продължават на балотаж, крайният срок е 23 декември тази година”, каза Цветков.
По думите му Сметната палата е задължена да публикува отчетите на своята интернет страница, за да могат гражданите да бъдат информирани за това какви финансови ресурси са използвали участниците в предизборната кампания. За първата група участници срокът за публикуване е 15 дни и гражданите ще могат да се запознаят с тяхното съдържание в първите дни на Новата година.
Предвидени са много сериозни санкции, ако не се представят такива отчети. За лицата, които представляват партия или инициативен комитет, както и за лицата, които представляват коалициите, персоналната глоба е от 2 хил. до 10 хил. лева.
“Новото в тази предизборна кампания с последните изменения на Изборния кодекс, е че дарителите, които са направили дарение над 420 лева, трябва да декларират произхода на парите. Ако не направят това, те подлежат на санкции от 1000 до 3 хил. лева. Такива декларации са задължени да пуснат и кандидатите за президент и вицепрезидент, както и членовете на техните инициативни комитети", посочи Цветан Цветков.
Според него Сметната палата ще направи проверка на всички средства, които са разходвани по време на кампанията, но „ролята ѝ не приключва с публикацията на отчетите на партиите, коалициите и инициативните комитети, участвали в изборите“.
Председателят на одитната институция напомни, че трябва да се направят проверки на съответствие на приходите и извършените разходи, както и на даренията.
Цветков разясни, че одит ще има и за даренията под 420 лева, а при установени нарушения ще се намесват и други компетентни органи.
Що се отнася до парите за информационно-разяснителната кампания за референдумите той посочи, че Сметната палата няма задължение да ги проверява и това е пропуск в законодателството на Изборния кодекс.
„Организаторите на такива информационни кампании нямат задължение да подават информация, свързана с финансирането им, пред Сметната палата. Затова и няма такива документи, постъпили при нас. След изборната кампания с Централната избирателна комисия ще търсим законова възможност да се реши този проблем и при следващите референдуми да има повече прозрачност и публичност по отношение на финансиране на информационно-разяснителни кампании, сега няма правно основание да се правят проверки“, обяви Цветан Цветков.