Бюджетните инвестиции в образованието в Европейския съюз (EС) са нараснали с 1,1% през 2014 г. спрямо 2013 г. след три поредни години на спад заради кризата. Това отчита тазгодишното издание на “Обзор на образованието и обучението”, изготвен от Европейската комисия (ЕК) въз основа на данни от 2014 г., съобщава пресслужбата на ЕК.
Растеж е отчетен в около две трети от държавите от ЕС. В шест държави това увеличение е било над 5%. В тази група попада и България, като в нея влизат още Латвия, Малта, Румъния, Словакия и Унгария. Десет държави са намалили разходите си за образование през 2014 г. спрямо 2013 г. – Австрия, Белгия, Гърция, Естония, Италия, Кипър, Литва, Словения, Финландия и Хърватия.
Прегледът показва напредък по отношение на постигането на важните цели на ЕС. В доклада се подчертава обаче, че държавите от Общността трябва да повишат приложимостта на образователните си системи и да ги направят по-приобщаващи, особено що се отнася до бежанците.
Представеният обзор показва, че държавите в ЕС са изправени пред двойна задача - да осигуряват необходимите финансови средства и да предлагат висококачествено образование за младите хора от всички среди, включително бежанци и мигранти.
“Оказваме подкрепа на държавите в ЕС при подобряването на образователните им системи чрез сътрудничество по съответната политика, сравнителни проучвания и програми за финансиране, например "Еразъм +", напомнят от ЕК. Оттам обаче изискват държавите да направят подобрения в собствените си образователни системи, като ги направят по-приобщаващи, защото отчитат, че младите хора от средите на мигрантите продължават да имат затруднения.
През 2015 г. делът на преждевременно напусналите училище при тях е бил по-висок – 19%, а броят на висшистите – по-нисък (36,4%), отколкото този на местното население – съответно 10,1% и 39,4% за ЕС. Това показва, че е необходимо държавите в Съюза да удвоят усилията си, особено предвид увеличаването на броя на бежанците и мигрантите, които пристигат в Европа (1,25млн. души през 2015 г. в сравнение с 400 хил. през 2013 г.).
Около 30% от новопристигналите бежанци и мигранти са на възраст под 18 години, а от останалите повечето са под 34 години. Предвид ниската им възраст образованието представлява изключително мощен лост за насърчаване на приобщаването им в обществото.
В доклада се отбелязва опитът на Австрия, която е въвела преходни класове в училищата за професионално образование и обучение и в общото образование.
В Германия се обсъжда наемането на работа на над 40 хил. учители и още хиляди социални работници, с което да се помогне за създаването на близо 300 хил. нови места в образователната система.
Швеция е извършила реформа на правилата за прием и обучение на новопристигнали ученици, като е въвела система за ранно оценяване на уменията (до два месеца след постъпване в училище).
Финландия е увеличила финансовата подкрепа за общините за организиране на подготвителни класове. Сред инициативите, предприети във Франция, са плановете за въвеждане на програма "Приемане на родителите в училище за по-успешно приобщаване".
Белгия е увеличила бройките в класовете за първоначален прием и броя на преподавателите по езици.
преди 8 години Те инвестициите нарастват, ама файдата от тях май намалява... отговор Сигнализирай за неуместен коментар