Когато има проблем и трябва да се вземе решение, човек нормално избира най-изгодния и ефективен вариант. Така беше взето и решението на управляващите да се построи ограда на границата с Турция, за да се спре нелегалният бежански поток, тъй като патрулирането излизаше прекалено скъпо.
След строежа на 30 км за близо 10 млн. лв. от правителството на Орешарски през 2014 г., през януари 2015 г. новото правителство реши да довърши оградата, а прогнозата за цената беше 90 млн. лева за изграждането на 230-километрова ограда. Заради декларираната спешност на оградата, управляващите дори промениха Закона за обществени поръчки (ЗОП), така че възлагането да не минава по него (имаше и доста съмнения около избраните фирми). Любопитното в случая е, че преди това, когато бяха в опозиция, ГЕРБ атакуваха строежа на първите 30 км именно за това, че не е извършен по ЗОП.
В крайна сметка цената се увеличи двойно, а няколко крайни срокове вече минаха, въпреки заобикалянето на ЗОП. Оградата трябваше да е готова през март т.г. и да струва 90 млн. лева. Впоследствие още миналата година правителството започна да отпуска допълнителни средства, а цената мина 100-те млн. лева. Месец март мина, крайният срок се промени на септември, а цената достигна близо 150 млн. лева. Преди два дни правителството реши да отпусне допълнителни 20 млн. лева, с които цената набъбна до близо 170 млн. лв., а крайният срок се промени на декември 2016 година.
Така, дори ако строежът не се отлага и оскъпява повече, той вече е закъснял с близо година и струва почти двойно повече – 170 млн. при първоначално изчислени 90 млн. лева. При все че проектът беше супер спешен, за да предпази страната от бежанци и трябваше да спести много средства за охрана на границата.
За сравнение, преди няколко месеца Унгария завърши 175-километровата ограда със Сърбия за една година (два дни преди крайния срок) за 106 млн. долара. Тъй като оградата се плаща от данъкоплатците, можем да сравним и цената на съоръженията в двете страни спрямо средната заплата. Един метър от оградата в Унгария е 94% от средната месечна работна заплата там, докато един метър от оградата в България вече надминава 100% от заплатата в страната и то ако приемем, че цената няма да се увеличава повече и не считаме допълнителните загуби от още една година охрана (или липса на такава, т.е. влизане на бежанци), заради незавършването на оградата в срок.
Примерът не е единствен по рода си. И преди много пъти сме били свидетели на огромни „непредвидени” разходи и дълги закъснения, които се правят от всяко едно правителство в България. Този случай обаче още веднъж показва, че планирането на управляващите не струва, изборът на най-добрата алтернатива е съмнителен, изпълнението куца, а публичният ресурс не се харчи ефективно.
преди 8 години Тук се говори за цената при Орешарски и при Борисов. Имаше едно интервю с Игнат Раденков - правилната фирма печели търг за преместване на жп път край Синдел за 6,5 милиона. Възлага го на подизпълнител за 3,1 милиона. Тоя подизпълнител е военно поделение, което единствено може да го направи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години "По време на комунизма ограда имаше, но тя се строеше от "Наборната армия" и излезе прекрасно евтина. Едни и същи сценарии различни епохи."Точно така ! Винаги ще плащаме висока цена за всяко свое действие , защото преди туй от глупост и за да окрадем , сме съборили всичко старо.Нямам предвод само граничните ограждения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Тази ограда, ако ще и повече от АЕЦ Белене да ни излезе, пак това ще е по-малкия проблем. По-големият проблем е, че това правителство няма реални намерения да спира нашествието - ордите си минават и истинските им цифри се крият от обществото. Или си мислите, че продажниците, които угоднически и без да се съобразяват със законите връщат хора на Ердо, ще му се изрепчат за цялата ***, дето изпраща насам? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Пак кражби, какво друго? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Лошо е ако се строи със средства от бюджета.Ако ЕС плаща няма лошо, даже и да поскъпне още. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ми не. Виж географията на границата на Сърбия и Унгария. Виж нашата между България и Турция. Няма място за сравнение. Аз съм човек който смята само строителни обекти и ги "целя" изключително точно на око. Всичко което съм го смятал и казал се е случило точно така както съм го направил :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ами да има доста построено. Разгледайте Мапс и вижте какво кога е построено и актуализирано.Относно строителството Преди:Воиници от триъгалника на смърта - евтина работна ръка, защото си поне 2 години там.Машини - горивото се отчислява от армията и идва от друго перо, води се поддръжка на ивицата.Материали - Кремиковци бълва "ЖИЛЯЗО И ЧУГУНИИ" за да покрие петилетката.Относно строителството СЕГА:Лобизъм и корупция - 10-30%Разходи за логистиката -20-30%Разходи инжинерен състав и работници - 20-30%Матрал - останалите проценти колкото се получава. Сега всичко е на пана и се работи много бързо, но все пак си е джунгла. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Сравняват се круши с ябълки. И двете разстат на дървета, но приликите са до тук :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Статията е много провокативна. Да цената набъбна, но не може да се сравнява Унгария и Сърбия където там е равно като стъкло, и джунглата в Странджа, където и Ладата умира по пътищата, а логистиката на материалите е ужас. По време на комунизма ограда имаше, но тя се строеше от "Наборната армия" и излезе прекрасно евтина. Едни и същи сценарии различни епохи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар