Формулата на цената на хляба е много проста – ако цената на основната суровина – пшеницата, е единица, то на брашното трябва да бъде удвоена, а на крайния продукт – хляба, да се учетвори спрямо цената на пшеницата. Това коментира в ефира на bTV бившият председател на Държавната комисия по стокови борси и тържища Едуард Стойчев.
Пазарът на хляб в България е малък и много стагниран – има много производители на ръба на оцеляването, коментира още той. За него именно това е причината при поскъпване на пшеницата цената на хляба да се увеличава – производителите искат да се предпазят от загуби, а при поевтиняване на суровини – цената на продукцията да се запазва.
Васил Симов от Софийската стокова борса коментира, че цената на пшеницата пада в световен мащаб, тъй като добивите са големи и предлагането превишава търсенето. По негови данни световната реколта от пшеница е 750 млн. тона, тоест с около 3% повече спрямо миналата година. Преходните запаси са над 230 млн. тона.
„Едни огромни количества пшеница се изсипват на пазара и това сваля цената“, каза той и допълни, че България не може да остане встрани от тази тенденция.
Едуард Стойчев посочи още, че и веригата на доставката на хранителни продукти от производителя до потребителя у нас е дълга и това също оскъпява храните и изкривява пазара.
„Трябва да се мисли как нашите производители по-бързо да стигат до потребителите“, препоръча още бившият председател на ДКСБТ.
Когато се търси качество, не може да има поевтиняване, коментира и Иван Грънчаров от Асоциацията на млекопроизводителите. За него изсветляването на бизнеса също е в основата на по-високите цени на хранителните продукти, макар и да има поевтиняване на някои суровини.
Грънчаров беше категоричен, че измененията на цените на суровините на световните пазари е с малки проценти и това не може да се отрази на крайния продукт. Той даде пример и със сиренето, при което цената на млякото е едва около 30% от крайната цена на продукта на пазара.
По отношение на качеството на млечните продукти, експертът смята, че т.нар. „имитиращи“ продукти пречат на развитието на пазара.