Над 150 нелоялни търговски практики е забранила през тази година Комисията за защита на потребителите (КЗП), съобщи председателят Димитър Маргаритов, цитиран от пресцентъра на комисията.
Некоректни действия на търговци има при предлагането на различни по характер продукти – хранителни стоки и лекарства, битова техника и промишлени изделия, телекомуникационни, туристически и други услуги.
Статистиката сочи, че като цяло нарушенията намаляват, но нелоялни практики все още се срещат.
При хранителните стоки нарушенията са в две основни направления – заблуди по отношение на качествата на продукта и т. нар. фалшиви промоции.
При продажбата на лекарства най-често констатираните от КЗП нарушения са свързани с неправилно формиране на отстъпките.
„Хитринки” има и при търговията с техника и промишлени стоки. „Обещават се подаръци при покупката на по-скъп битов електроуред, а после се оказва, че промоцията e изтекла или че няма налично количество от въпросния подарък”, казва Маргаритов.
В туризма нарушенията са свързани с разминаване между обещаното и предоставеното. При организирани пътувания, например, понякога "изскачат" допълнителни разходи, за които търговецът не е съобщил предварително.
Проблемите в заведенията са свързани с некоректна информация в менютата. Например обявява се цената на грамаж за риби, но в суров вид. "Чак когато получите сметката разбирате, че цената е на грамаж в неприготвено състояние”, посочва Маргаритов.
При онлайн търговията потребителите понякога по-трудно се ориентират за съпътстващите разходи, които може да са скрити - доставка, задължението на клиента да поеме разхода при връщане на стоката, допълва председателят на КЗП.